ذینفعان پروژه:

مسئله ی مدیریت ذینفعان در پروژه های ساختمانی جهت برنامه‏ ریزی و اجرای پروژه، در تحقیقات زیادی مورد تاکید قرار گرفته است. ذینفعان به واسطه تفاوت در حرفه، فرهنگ، سطح تحصیلات، جنسیت و فاصله مکانی از پروژه، غالبا دارای طیف گسترده ای از نیازها و علایق هستند که باید از طریق دستاوردهای یک پروژه برآورده شود. فریمن در سال ۱۹۸۴ تعریفی از ” ذینفع” به صورت زیر ارائه داد:

 گروه هایی که می توانند توسط دستاوردهای یک پروژه تحت تاثیر قرار گیرند یا بر روی اهداف و دستاوردهای پروژه اثرگذار باشند.

رضایت ذینفع یعنی تحقق انتظارات قبل از پروژه توسط عملکرد واقعی پروژه که در مراحل مختلف پروژه قابل اندازه گیری است. در پروژه های ساخت و ساز، رضایت ذینفع به عنوان مکمل شاخص های مرسوم یعنی هزینه، کیفیت و زمان، برای اندازه گیری موفقیت پروژه، مورد توجه بوده است. در این مقاله ۲۵ عامل موفقیت مدیریت ذینفعان بیان شده است.

مدیریت ذینفعان در پروژه های ساختمانی

پیش نیازها:

  • مدیریت ذینفعان با مسئولیت های اجتماعی.
  • اختصاص منابع کافی به فعالیت های مدیریت ذینفعان.

تحقق مسئولیت های اجتماعی (اقتصادی، حقوقی، محیطی، اخلاقی و فرهنگی) برای موفقیت مدیریت ذینفعان بسیار حائز اهمیت است. هم چنین استفاده از منابع کافی در جهت فعالیت های مدیریت ذینفعان مهم می باشد.

اطلاعات ورودی:

  • تعریف شفاف و واضح رسالت و اهداف پروژه.
  • شناسایی مناسب ذینفعان.
  • گردآوری اطلاعات مربوط به ذینفعان.
  • شناسایی نیازهای ذینفعان و محدودیت های پروژه.
  • آشنایی با دانش عمومی مدیریت ذینفعان.

شفافیت اهداف و رسالت پروژه موجب هم ترازی مناسب ترجیحات ذینفعان می شود. هم چنین شناسایی و گردآوری اطلاعات ذینفعان و درنظر گرفتن علایق و نیازهای ذینفعان برای موفقیت مدیریت ذینفعان بسیار مهم است.

ارزیابی ذینفعان:

  • ارزیابی شاخص هایی چون قدرت، فوریت و مشروعیت.
  • ارزیابی رفتار ذینفعان.
  • تحلیل تعارضات و ائتلاف های میان ذینفعان.
  • درک حوزه های علایق ذینفعان.
  • پیش‏بینی دقیق تاثیرات ذینفعان.
  • تعیین نقاط قوت و ضعف ذینفعان.

 ارزیابی ویژگی هایی چون قدرت، فوریت و مشروعیت ذینفعان، سبب افزایش ظرفیت مدیریت پروژه جهت درک مشخصات ذینفعان می شود که امری ضروری برای اثربخشی مدیریت ذینفعان است. از سوی دیگر شناسایی نقاط قوت و ضعف ذینفعان برای درک استراتژی آن ها توسط مدیر پروژه حائز اهمیت می باشد.

مدیریت ذینفعان در پروژه های ساختمانی

روش های موثر تصمیم گیری:

  • تجزیه و تحلیل جامع و شفاف تمام راه حل های جایگزین در پروژه.
  • مصالحه میان ذینفعان و رفع تعارضات از طریق اجماع.
  • مشارکت ذینفعان در تصمیم گیری.
  • تدوین استراتژی های مناسب برای رسیدگی به ذینفعان.
  • پیش بینی واکنش های بالقوه ی ذینفعان به اجرای استراتژی ها.

عمل و ارزیابی:

  • اجرای استراتژی های تدوین شده برای ذینفعان.
  • ارزیابی مستمر رضایت ذینفعان .

به کمک ارزیابی مستمر، عملکرد استراتژی های تدوین شده گردیده و تعیین می شود که آیا نیازی به حفظ یا بهبود استراتژی ها وجود دارد یا خیر.

پشتیبانی مستمر:

  • اطمینان از ارتباط اثربخش با ذینفعان.
  • ارتقا و نگهداری ارتباط با / بین ذینفعان.
  • اطمینان از اعتماد و احترام متقابل با / بین ذینفعان.
  • دریافت حمایت و مساعدت از مقامات بالاتر.
  • تجزیه و تحلیل تغییرات ذینفعان مانند اطلاعات، تاثیرات، روابط و رفتارها.

از آن جایی که در خلال فرآیندهای مدیریت ذینفعان، ممکن است مدیران پروژه در کنترل ذینفعان قدرتمند و رفع تعارضات بیش از حد دچار مشکل شوند، حمایت مقامات بالاتر مورد نیاز است.

وجود کانال های ارتباطی شفاف و رسمی برای اطمینان از اثربخشی انتقال اطلاعات میان مدیران پروژه و ذینفعان امری ضروری است. هم چنین ارتباط اثر بخش با ذینفعان، به عنوان مثال در بحث هزینه ها و مزایای پروژه، احتمال پذیرش پروژه از سوی جامعه و رضایت ذینفعان را افزایش می دهد. موفقیت در مدیریت ارتباطات برای موفقیت در دستیابی به نتایج پروژه و تحقق انتظارات ذینفعان، بسیار اهمیت دارد.

ذینفعان داخلی و خارجی برای توسعه ی پروژه های ساختمانی بسیار مهم هستند و هدف اصلی مدیران پروژه باید ایجاد تعادل بین نیازها و انتظارات این ذینفعان باشد.

در صورتی که به موضوع مدیریت ذینفعان در پروژه های ساختمانی علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم جزوه مدیریت ریسک دکتر ملکی تبار/ تدوین چارچوب مدیریت ریسک را هم مطالعه فرمایید.

مقاله مرجع:

مدیریت ذینفعان
(Visited 43 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *