همانگونه که میدانید تهیه و تنظیم صورت جلسات مقادیر و احجام کار در ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان تشریح گردیده است. در آخر هر ماه پیمانکار وضعیت کارهای انجام شده از شروع کار تا آن تاریخ را طبق نقشه های اجرایی، دستورکارها و صورت جلسات، اندازه گیری می کند و براساس فهرست بهای منضم به پیمان، مبلغ صورت وضعیت را محاسبه کرده و آن را به مهندس ناظر تسلیم می نماید.

صورت جلسات احجام و مقادیر کار پیمانکاران به دلایل مختلفی مانند عدم ارائه مستندات کافی، مغایرت با فهرست بهای منضم به پیمان، عدم تهیه در فرمت مصوب و … عودت داده میشوند و در نهایت رسیدگی به حقوق پیمانکاران تا تکمیل و رفع ایرادات احتمالی به تعویق خواهد افتاد. بنابراین رعایت نکاتی حیاتی از طرف پیمانکاران در تهیه و تنظیم این صورت جلسات در تسریع رسیدگی به صورت جلسات پیمانکاری موثر خواهد بود. در ادامه با ما باشید تا با نحوه تنظیم صورت جلسات احجام و مقادیر کار پیمانکاری بیشتر آشنا شویم.

صورت جلسات احجام و مقادیر کار

بر اساس فهرست بها، صورت جلسات احجام و مقادیر کار باید شامل چه اطلاعاتی باشد؟

براساس کلیات فهرست بها، صورت جلسات احجام و مقادیر کار پیمانکاران باید در حین اجرای عملیات و براساس نقشه های اجرایی، مشخصات فنی عمومی، مشخصات فنی خصوصی و دستورکارها تهیه شوند و حداقل شامل اطلاعات زیر باشند:

    • نام کارفرما، مهندس مشاور، پیمانکار، شماره و تاریخ پیمان و شماره و تاریخ صورتجلسه.
    • ذکر دلایل و توجیهات فنی لازم برای اجرای کار موضوع صورتجلسه.
    • ارائه توضیحات کافی و ترسیم نقشه با جزییات کامل و بیان مشخصات فنی کار.
    • متره نمودن کار و محاسبه مقادیر و احجام عملیات.

نکات کلیدی در تهیه صورت جلسات احجام و مقادیر کار پیمانکاری

همانطور که پیشتر مطرح شد، اطلاعات فوق بعنوان حداقل اطلاعات مندرج در صورتمجلس احجام درنظر گرفته می شود. بنابراین، در ادامه چک لیستی از موارد قابل کنترل در صورتجلسات احجام و مقادیر کار ارائه شده است تا روند رسیدگی به صورتمجالس احجام و پرداخت صورت وضعیت کارکرد پیمانکاران را تسهیل نماید. این چک لیست شامل سوالات ذیل می باشد:

    1. آیا شماره و شرح ردیف مندرج در صورتجلسه با فهرست بهای منضم به پیمان همخوانی دارد؟
    2. نقشه و مشخصات فنی ابلاغ شده در پیوست پیمان است یا برای صورت جلسه بصورت مجزا (برای کارهای جدید) ابلاغ شده است؟
    3. درصورتیکه احجام مربوط به کار قیمت جدید است، ابلاغ یا آنالیزبهای واحد قیمت های جدید وجود دارد؟
    4. آیا برگ های آزمایشگاهی پیوست صورتجلسه است؟
    5. آیا صورتجلسه احجام و مقادیر در فرمت مصوب تهیه شده است؟
    6. آیا صورتجلسه امضای سرپرست نظارت و پیمانکار را دارد؟
    7. امضا کننده صورتجلسه از سوی پیمانکار صلاحیت حقوقی دارد؟ (سرپرست کارگاه یا نماینده قانونی معرفی شده)
    8. آیا ریزمتره به صورتجلسه احجام منضم شده است؟
    9. در صورت عدم تغییرات اجرا نسبت به نقشه های پیمان، رفرنس نقشه ها در ریزمتره ذکر شده است؟
    10. نقشه های چون ساخت (ازبیلت) عملیات اجرا شده منضم شده است؟
    11. شماره صورتجلسه روی نقشه پیوست درج شده است؟
    12. شرح موضوع و مفاد صورتجلسه تا چه حد دقیق و روشن است؟
    13. مقدار صورتجلسه با مقدار درج شده در پیمان چقدر اختلاف دارد؟
    14. بار مالی صورتجلسه (برآورد) محاسبه و پیوست شده است؟

با توجه و رعایت کردن موارد فوق، امکان عودت صورت جلسات کارکرد و یا طولانی شدن فرایند رسیدگی و تایید این صورت جلسات کاهش یافته و بهای عملیات مربوط به آن ها در مدت کوتاهتری در صورت وضعیت پیمانکاران لحاظ می گردد. از سوی دیگر نیز، مشاور و کارفرما از نظر تکمیل مستندات مورد نیاز و کاهش ادعاهای آتی پیمانکاران از اطمینان بیشتری برخوردار خواهند بود. بنابراین پیشنهاد می شود در رسیدگی و کنترل صورت جلسات احجام و مقادیر کارکرد پیمانکاران، حتماً از اینگونه چک لیست ها استفاده شود.
گروه ایمن سازان پای آمادگی دارد تا با رویکرد مذکور، در تهیه و یا رسیدگی صورت جلسات احجام، با پیمانکاران و کارفرمایان همکاری نموده و صورت وضعیت های موقت پروژه های عمرانی را به نحوی تهیه و یا بررسی نماید که تمامی مدارک پیوست بصورت مرحله به مرحله برای جمع بندی صورت وضعیت قطعی پروژه آماده گردد.

1 دیدگاه برای “۱۴ نکته کلیدی در تهیه و کنترل صورت جلسات احجام و مقادیر کار پیمانکاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.