بسیاری از پیمانکاران در زمان ارائه پیشنهاد قیمت و در مناقصات پروژه های راهسازی و محوطه سازی به سبب کمبود فرصت و به ناچار از قیمت های اعلام شده توسط سازمان برنامه و بودجه برای محاسبه هزینه اجاره ماشین آلات راهسازی استفاده می کنند. درحالیکه این قیمت ها الزاما صحیح نبوده و استفاده از آن می تواند سبب بروز ضرر و زیان قابل توجهی برای پیمانکاران گردد.

در این مطلب به مقایسه نرخ ماشین آلات راهسازی در فهرست بها (نرخ عوامل موثر در فهرست بهای ۱400) و نرخ واقعی اجاره ماشین آلات راهسازی در سال ۱۴۰۰ پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

نرخ اجاره ماشین آلات راهسازی سال 1400

برای آگاهی بهتر از هزینه ساعتی ماشین آلات راهسازی سال 1400 در ادامه نگاهی به نرخ های مصوب و اعلام شده از طرف اتحادیه صنف دارندگان ماشین های کمپرسی و راه سازی تهران و همچنین فهرست بهای سال 1400 اعلام شده از طرف سازمان برنامه و بودجه می اندازیم و در ادامه باطرح مثال هایی به مقایسه این دو نرخ می پردازیم.

هزینه کرایه ماشین آلات راهسازی – اتحادیه صنف دارندگان ماشینهای کمپرسی و راهسازی تهران

نرخ ماشین آلات راهسازی

هزینه کرایه ماشین آلات راهسازی – فهرست بها 1400 سازمان برنامه و بودجه

هزینه کرایه ماشین آلات راهسازی کامیون - فهرست بها 1400 سازمان برنامه و بودجه

هزینه کرایه ماشین آلات راهسازی لودر - فهرست بها 1400 سازمان برنامه و بودجه

مثالهایی از مقایسه نرخ ماشین آلات راهسازی سال 1400 با فهرست بها

برای تشریح این موضوع، مواردی از هزینه ساعتی ماشین آلات سال 1400 در فهرست بها در مقایسه با نرخ اجاره ماشین آلات راهسازی 1400 (منتشر شده از سوی اتحادیه صنف دارندگان ماشین های کمپرسی و راهسازی تهران) به نمایش در آمده است:

همانطور که مشاهده می شود (با فرض اینکه هر روز کاری معادل ۸ ساعت در نظر گرفته شود)، اجاره ساعتی لودر براساس نرخ عوامل موثر در فهرست بهای ۱400 بین 1،100،000 تا 3،5۰۰،۰۰۰ ریال بوده است. درحالیکه نرخ اجاره ساعتی لودر در اردیبهشت ۱۴۰۰ بین ۵۰۰،۰۰۰ تا ۳،۱۰۰،۰۰۰ ریال می باشد. همچنین اجاره ساعتی گریدر براساس نرخ عوامل موثر در فهرست بهای 1400 بین 1،400،000 تا 2،۲۰۰،۰۰۰ ریال بوده است. درحالیکه نرخ واقعی اجاره ساعتی گریدر در اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۲،۵۰۰،۰۰۰ ریال می باشد.

براساس نرخ عوامل موثر در فهرست بهای 1400، اجاره ساعتی کامیون ۶ چرخ (تک محور) حدود 1،000،000 ریال و اجاره ساعتی کامیون ۱۰ چرخ (جفت) حدود 1،100،000 ریال است. درحالیکه براساس قیمت های اتحادیه در اردیبهشت 1400، اجاره ساعتی کامیون ۶ چرخ (تک محور) ۲،۵۰۰،۰۰۰ و کامیون ۱۰ چرخ (جفت) ۳،۵۰۰،۰۰۰ ریال می باشد.

نکات تکمیلی در خصوص محاسبه هزینه اجاره بها ماشین آلات

باید توجه داشت که مواردی در محاسبه هزینه ساعتی ماشین آلات راهسازی اعلام شده توسط سازمان برنامه و بودجه درنظر گرفته نشده است که موجب اختلاف در محاسبه قیمت می شود.

    1. چنانچه ماشین آلات در طول روز حتی به میزان یک ساعت هم کار کنند، یک روز کامل بابت اجاره شان درنظر گرفته می شود.
    2. چنانچه ماشین آلات در ررند اجرای کار به سنگ یا زمین دژ و یا لجن برخورد کنند، به قیمت اجاره افزوده خواهد شد.
    3. ماشین آلاتی که با تریلی جابجا می شوند، چنانچه در اختیار کارفرما قرار گیرند و کار آماده نباشد، نصف کرایه خود را دریافت خواهند نمود.

 بدیهی است که این اختلافات سبب می گردد یا قیمت پیشنهادی پیمانکار در مناقصات به قدری بالا باشد که موفق به گرفتن پروژه نشود و یا قیمت های پایینی را پیشنهاد نماید که در صورت گرفتن پروژه، دچار ضرر و زیان گردد.

لازم به ذکر است که بدلیل افزایش قیمت ها، در آبان ماه سال 1400 نرخ ماشین آلات از سوی اتحادیه صنف دارندگان ماشین های کمپرسی و راهسازی تهران اصلاح گردیده که متعاقباً اعلام خواهد شد. علاوه بر دو مرجع فوق الذکر، پیمانکاران می توانند از نرخ ماشین آلات مرکز آمار ایران سال 1400 نیز استفاده کنند.

اگرچه قیمت های مندرج در فهرست بها بعنوان ملاک پرداخت به پیمانکاران درنظر گرفته می شوند اما این قیمت ها به هیچ عنوان نشان دهنده نرخ اجاره ماشین آلات راهسازی برای پیمانکاران نیستند. بنابراین، تعیین قیمت ماشین آلات عمرانی براساس زمان و محل اجرای پروژه و بصورت واقعی می تواند مانع از سوء برداشت از نرخ اجاره ماشین آلات راهسازی 1400 در فهرست بها گردیده و از ضرر و زیان پیمانکاران در پروژه های عمرانی جلوگیری نماید.

به روز رسانی نرخ ماشین آلات 1401

نرخ ماشین آلات راهسازی و ساختمانی 1401

مجموعه ایمن سازان پای آمادگی دارد تا ضمن بررسی مشخصات فنی پروژه از جمله جنس زمین، فواصل حمل خاک و سایر عوامل اثر گذار بر راندمان ماشین آلات، در برآورد هزینه ساعتی ماشین آلات راهسازی و محاسبه قیمت تمام شده پروژه با پیمانکاران محترم همکاری نماید.

مطالب مرتبط

تعدیل پیمان های صنعت نفت و 10 نکته کلیدی

در این مقاله به بررسی دستورالعمل نحوه تعدیل پیمان های صنعت نفت به شماره ۵۵۶۸۰۶/۱۴۰۱[...]

ادامه
شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی

شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی: تخصیص صحیح بودجه در سبد پروژه های ساختمانی[...]

ادامه
مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی

مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی: در این مقاله به بررسی شاخص های کلیدی عملکرد[...]

ادامه
کنترل افزایش هزینه در پروژه های ساختمانی

اهمیت کنترل هزینه های پروژه: پروژه های ساختمانی به برنامه ریزی هزینه و جریان نقدینگی[...]

ادامه
تکنیک های مدیریت ریسک در پروژه های ساختمانی

مدیریت ریسک در پروژه: مدیریت ریسک یکی از شاخه های نسبتاً جوان حوزه مدیریت پروژه[...]

ادامه
ضریب عامل در آنالیز فهرست بها

ارائه تجزیه بها در مناقصات: در این مقاله به مفهوم ضریب عامل در آنالیز فهرست[...]

ادامه
تاخیر در ابلاغ قیمت جدید

تاخیر در ابلاغ قیمت جدید (لایحه تاخیرات): در لایحه تاخیرات پروژه های عمرانی ممکن است[...]

ادامه
مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه

اهمیت نظرات ارکان پروژه: در بسیاری از پروژه های ساختمانی، پلان تجهیز کارگاه توسط یک[...]

ادامه
تخصیص بودجه به ریسک های پروژه

اهمیت برنامه مدیریت ریسک: داشتن برنامه مدون برای تخصیص بودجه به ریسک های پروژه سبب[...]

ادامه

3 thoughts on “مقایسه نرخ ماشین آلات راهسازی سال 1400 با فهرست بها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *