اهمیت نظرات ارکان پروژه:

در بسیاری از پروژه های ساختمانی، پلان تجهیز کارگاه توسط یک مهندس آرشیتکت و یا حتی نقشه کش طراحی شده و پس از تایید مدیر پروژه یا سرپرست کارگاه، اجرایی می شود. درحالیکه ارکان دیگری در پروژه حضور دارند که نظر آن ها در طراحی تجهیز کارگاه اهمیت زیادی دارد. نقش افرادی همچون مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه، موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

امروزه، علاوه بر سرمایه، مصالح، ماشین آلات و نیروی انسانی، یک منبع مهم دیگر در پروژه ها به نام فضای کار وجود دارد. این منبع بطور خاص در پروژه های شهری که محدودیت های زیادی دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در پروژه های شهری، بخش بزرگی از زمین به سازه ساختمان اختصاص می یابد. از این رو، طراحی تجهیز کارگاه می تواند بسیار پیچیده و محدود کننده باشد. به همین دلیل، در بسیاری از پروژه های ساختمانی پیش از استقرار تجهیزاتی مانند تاورکرین حتماً نظر عوامل پروژه و همچنین پیمانکاران جزء برای جانمایی بهتر تجهیزات اخذ می گردد.

اخذ نظر مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه نیز ازجمله موضوعاتی است که باید پیش از طراحی پلان تجهیز کارگاه به انجام برسد. مسئول تدارکات پروژه معمولاً می تواند درخصوص تعیین ورودی های کارگاه، مشخصات انبار کارگاه، محل دپو مصالح و هزینه و امکان جابجایی بخش هایی از تجهیز درحین اجرا، اطلاعات ارزشمندی ارائه نماید. همچنین کارشناس ایمنی پروژه به محدودیت هایی در طراحی تجهیز کارگاه اشاره خواهد نمود که بر ایمنی سایت، اثرگذار می باشد. در پروژه های خاص، همچنین لازم است نظر حراست پروژه نیز برای اینگونه موارد پرسیده شود.

تشکیل تیم طراحی تجهیز کارگاه:

علیرغم نقش افراد مذکور در طراحی تجهیز کارگاه، باید توجه داشت که هنوز هسته تیم طراحی، آرشیتکت می باشد. آرشیتکت با دریافت دغدغه های این افراد نسبت به تهیه پلان اولیه اقدام نموده و پس از طراحی نیز، نظرات این افراد را برای اصلاح و بهبود پلان تجهیز کارگاه کسب می نماید تا یک نقشه بهینه برای تجهیز کارگاه پروژه ارائه نماید. طبیعتاً هر یک از این افراد، تجهیز کارگاه را از منظر خود می بینند و دغدغه های مختلفی دارند. در نتیجه ممکن است نظرات مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه بعضاً مغایر هم باشد. مسئولیت رفع این مغایرت ها و طراحی بهینه پلان تجهیز کارگاه بر عهده مهندس آرشیتکت است. از این رو، آرشیتکت انتخاب شده برای طراحی نقشه تجهیز کارگاه باید علاوه بر مهارت های طراحی، از مهارت های ارتباطی مناسبی برخوردار باشد.

در این میان لازم است مدیر پروژه نقش کنترل کننده طرح ها به عنوان یک مهندس مسلط به اجرای ساختمان و همچنین تسهیل کننده ارتباط میان آرشیتکت و ارکان مختلف پروژه را بر عهده داشته باشد. باید توجه داشت که هرچه تعداد افرادی که در طراحی تجهیز کارگاه دخالت دارند بیشتر شود، این مسئولیت مدیر پروژه پیچیده تر خواهد شد. لذا بهتر است تا حد امکان از افزودن تعداد افراد دخیل در فرایند طراحی تجهیز کارگاه، پرهیز گردد. لازم به توضیح است که نظرات مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه، معمولاً هزینه تجهیز اولیه را افزایش می دهد اما در مقابل، پلان تجهیز کارگاه به مراتب عملیاتی تر و اجرایی تر تهیه می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص هزینه های مذکور توصیه می شود مقاله تخصصی “برآورد هزینه های تجهیز کارگاه” را مطالعه فرمایید.

مقاله مرجع:

construction site

مشاهده مقاله

اولین نفری باشید که از مطالب مشابه و جدید با خبر میشوید. عضو خبرنامه شوید.

مطالب مرتبط

تعدیل پیمان های صنعت نفت و ۱۰ نکته کلیدی

در این مقاله به بررسی دستورالعمل نحوه تعدیل پیمان های صنعت نفت به شماره ۵۵۶۸۰۶/۱۴۰۱[...]

ادامه
شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی

شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی: تخصیص صحیح بودجه در سبد پروژه های ساختمانی[...]

ادامه
مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی

مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی: در این مقاله به بررسی شاخص های کلیدی عملکرد[...]

ادامه
کنترل افزایش هزینه در پروژه های ساختمانی

اهمیت کنترل هزینه های پروژه: پروژه های ساختمانی به برنامه ریزی هزینه و جریان نقدینگی[...]

ادامه
تکنیک های مدیریت ریسک در پروژه های ساختمانی

مدیریت ریسک در پروژه: مدیریت ریسک یکی از شاخه های نسبتاً جوان حوزه مدیریت پروژه[...]

ادامه
ضریب عامل در آنالیز فهرست بها

ارائه تجزیه بها در مناقصات: در این مقاله به مفهوم ضریب عامل در آنالیز فهرست[...]

ادامه
تاخیر در ابلاغ قیمت جدید

تاخیر در ابلاغ قیمت جدید (لایحه تاخیرات): در لایحه تاخیرات پروژه های عمرانی ممکن است[...]

ادامه
مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه

اهمیت نظرات ارکان پروژه: مطالبی که به آن خواهیم پرداخت پنهان سازی سر فصل ها[...]

ادامه
تخصیص بودجه به ریسک های پروژه

اهمیت برنامه مدیریت ریسک: داشتن برنامه مدون برای تخصیص بودجه به ریسک های پروژه سبب[...]

ادامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.