مدیریت ریسک در پروژه های کوچک ساختمانی (سنگاپور):

در پروژه های ساختمانی باید مدیریت ریسک (Risk Management) پیاده سازی شود تا صرفنظر از اندازه پروژه، از دستیابی به اهداف پروژه اطمینان حاصل گردد. هدف این مقاله بررسی اهمیت مدیریت ریسک در پروژه های کوچک ساختمانی در سنگاپور از نظر وضعیت، موانع و تاثیرات آن بر عملکرد پروژه است.

در راستای رسیدن به این هدف، یک نظرسنجی در میان فعالان صنعت ساختمان در کشور سنگاپور انجام شد و داده ها از ۶۶۸ پروژه ارائه شده توسط ۳۴ شرکت، جمع آوری گردیده است. تحلیل و بررسی نتایج نشان دهنده سطح نسبتا ناچیزی از پیاده سازی مدیریت ریسک در پروژه های کوچک می باشد.کمبود وقت، کمبود بودجه، حاشیه سود و غیر اقتصادی بودن از موانع برجسته توجه به اهمیت مدیریت ریسک در پروژه های کوچک ساختمانی بودند. همچنین نتایج بدست آمده، همبستگی مثبتی بین اجرای فرایندهای مدیریت ریسک و بهبود کیفیت، هزینه و عملکرد پروژه های کوچک گزارش داده اند.

مدیریت ریسک در پروژه های کوچک ساختمانی

امروزه صنعت ساختمان تبدیل به یکی از بخش هایی شده که به طور قابل توجهی به اقتصاد سنگاپور (به عنوان دومین کشور در لیست ۱۰ کشور برتر رقابتی در اقتصاد جهانی) کمک می کند. بر اساس اسناد منتشر شده از سوی اداره ساخت و ساز سنگاپور، تقاضای ساخت و ساز در این کشور سالیانه ۱۶ درصد افزایش یافته است و از ۲۷٫۶ میلیارد دلار سنگاپور در سال ۲۰۱۰ به ۳۲میلیارد دلار سنگاپور در سال ۲۰۱۱ رشد کرده است.

نکته اینجاست که بیش از نیمی از مناقصات ساختمانی در سال ۲۰۱۱ برای پروژه هایی کوچک تر از ۶٫۵ میلیون یورو بوده است. بنابراین درک اهمیت مدیریت ریسک در پروژه های کوچک ساختمانی برای اطمینان از موفقیت این نوع پروژه ها حیاتی خواهد بود.

در هر مرحله از چرخه عمر، یک پروژه به دلیل طبیعت پیچیده و پویا با ریسک مختلفی درگیر است. بنابراین مدیریت ریسک، بدون در نظر گرفتن اندازه پروژه، باید مورد تاکید قرار بگیرد و در ساخت و ساز ها به اجرا گذاشته شود، تا از دستیابی به اهداف پروژه اطمینان حاصل گردد.

طبق اعلام موسسه مدیریت پروژه، ریسک یک واقعه نامشخص است که در صورت بروز، حداقل یکی از اهداف پروژه را تحت تأثیر قرار می دهد. مدیریت ریسک در نظر دارد احتمال و تأثیر حوادث مثبت را افزایش دهد و احتمال و تأثیر حوادث منفی در پروژه را کاهش دهد. بنابراین، اجرای فرایندهای مدیریت ریسک با اطمینان از دستیابی به اهداف پروژه و دنبال کردن فرصت هایی برای افزایش تأثیرات مثبت بر روی این اهداف، عملکرد پروژه را بهبود می بخشد. فرایند مدیریت ریسک پروژه شامل برنامه ریزی، شناسایی ریسک، تجزیه و تحلیل کمی و کیفی ریسک، برنامه ریزی برای پاسخ به ریسک و کنترل ریسک است.

علاوه بر این، مدیریت ریسک به عنوان یکی از ۹ حوزه دانش مدیریت پروژه در نظر گرفته شده و ذی نفعان را قادر می سازد تا اثرات ریسک بر عملکرد پروژه را درک کنند. مانند سایر رویکردهای مدیریتی، اجرای این فرایندها نیاز به سرمایه گذاری در منابع مختلف دارد. با این حال، مطالعات قبلی نشان می دهد که در پروژه های کوچک، زمان صرف شده برای مدیریت متناسب با هزینه های پروژه خواهد بود. علاوه بر این ، ممکن است پیمانکاران کوچک و متوسط به دلیل عدم دانش کافی نتوانند در پروژه های کوچک خود به طور موثر ریسک ها را مدیریت کنند. با این وجود، مدیریت ریسک در پروژه های کوچک ساختمانی باید مورد تأکید و بهبود قرار گیرد. بنابراین، برای اینکه مزایای مدیریت ریسک برای ذینفعان در پروژه های کوچک قانع کننده باشد ، باید تاثیر آن بر عملکرد پروژه به آن ها اطلاع رسانی گردد.

مقاله مرجع:



مشاهده مقاله

اولین نفری باشید که از مطالب مشابه و جدید با خبر میشوید. عضو خبرنامه شوید.

مطالب مرتبط

تعدیل پیمان های صنعت نفت و ۱۰ نکته کلیدی

در این مقاله به بررسی دستورالعمل نحوه تعدیل پیمان های صنعت نفت به شماره ۵۵۶۸۰۶/۱۴۰۱[...]

ادامه
شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی

شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی: تخصیص صحیح بودجه در سبد پروژه های ساختمانی[...]

ادامه
مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی

مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی: در این مقاله به بررسی شاخص های کلیدی عملکرد[...]

ادامه
کنترل افزایش هزینه در پروژه های ساختمانی

اهمیت کنترل هزینه های پروژه: پروژه های ساختمانی به برنامه ریزی هزینه و جریان نقدینگی[...]

ادامه
تکنیک های مدیریت ریسک در پروژه های ساختمانی

مدیریت ریسک در پروژه: مدیریت ریسک یکی از شاخه های نسبتاً جوان حوزه مدیریت پروژه[...]

ادامه
ضریب عامل در آنالیز فهرست بها

ارائه تجزیه بها در مناقصات: در این مقاله به مفهوم ضریب عامل در آنالیز فهرست[...]

ادامه
تاخیر در ابلاغ قیمت جدید

تاخیر در ابلاغ قیمت جدید (لایحه تاخیرات): در لایحه تاخیرات پروژه های عمرانی ممکن است[...]

ادامه
مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه

اهمیت نظرات ارکان پروژه: در بسیاری از پروژه های ساختمانی، پلان تجهیز کارگاه توسط یک[...]

ادامه
تخصیص بودجه به ریسک های پروژه

اهمیت برنامه مدیریت ریسک: داشتن برنامه مدون برای تخصیص بودجه به ریسک های پروژه سبب[...]

ادامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.