مدیریت ریسک در پروژه های راه آهن:

در این مقاله به ارائه چک لیستی جهت شناسایی و مدیریت ریسک در پروژه های راه آهن بخصوص در زمان داشتن سبدی از پروژه ها پرداخته شده است. این چک لیست براساس بررسی ریسک های پر اهمیت در ۳۸ پروژه احداث خط آهن در آفریقای جنوبی تهیه شده است. بررسی فرایند مدیریت ریسک در این پروژه ها نشان دهنده ضعف مهندسان در شناسایی ریسک های پروژه می باشد که ایجاد یک چک لیست جامع از ریسک های موجود در این پروژه ها را ضروری می سازد.

برای مدیریت ریسک در پروژه های راه آهن می توان چندین ابزار متداول را پیشنهاد نمود که شامل چک لیست، مصاحبه با خبرگان و طوفان فکری، تحلیل علت و معلولی و درخت خطا، روش های FMEA و HAZOP، ارزیابی های کنترلی و روش های آماری مانند شبیه سازی مونت کارلو می باشد. پیشنهاد استفاده از چک لیست در این مقاله به سبب سهولت استفاده و بی نیازی از داشتن مهارت و تخصص بالا برای استفاده از این ابزار است. البته استفاده از چک لیست، فرایند مدیریت ریسک را به موارد نوشته شده در چک لیست محدود می سازد که این موضوع از نقاط ضعف این روش می باشد.

پیشنهاد میکنیم مقاله “مدیریت ریسک: طوفان فکری” را هم مطالعه بفرمایید.

در رتبه بندی ریسک های تعیین شده در چک لیست مذکور از شبیه سازی مونت کارلو استفاده شده است. شبیه سازی مونت کارلو، یک تکنیک محاسباتی رایانه ای است که تحلیل کمی ریسک ها و تصمیم گیری براساس محاسبات ریاضی را میسر می سازد. در این تکنیک از توابع توزیع احتمال ریسک های مختلف به عنوان داده های ورودی استفاده می شود. خروجی روش مونت کارلو به این صورت است که مثلاً بدلیل ریسک های شناسایی شده، ۸۰ درصد احتمال دارد که پروژه تا تاریخ مشخصی به اتمام برسد. به این صورت بجای ارائه یک خروجی دقیق، یک بازه برای میزان دستیابی به اهداف پروژه تعریف می شود. با استفاده از این روش، برنامه ریزی اجرای پروژه با خطای کمتری مواجه می گردد.

مدیریت ریسک در پروژه های راه آهن

براساس تحلیل ریسک انجام شده به روش مونت کارلو، به منظور مدیریت ریسک در پروژه های راه آهن بصورت پورتفولیو می بایست ۱۰ ریسک زیر در چک لیست کنترلی مورد استفاده در مدیریت ریسک پوشش داده شود:

  • تامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز پروژه ها.
  • تغییرات و دستورکارهای جدید.
  • تامین منابع انرژی مورد نیاز.
  • تحویل زمین و رفع معارضین.
  • مشکلات طراحی و دوباره کاری های ناشی از آن.
  • تاخیرات ناشی از اخذ مجوز از سازمان های ذیربط.
  • ایجاد راه دسترسی به کارگاه پروژه در طول مسیر.
  • تاخیرات زمانی ناشی از طولانی شدن فعالیت های اجرایی.
  • آماده سازی بموقع نقشه های طراحی.
  • مشکلات زیست محیطی پروژه.
مدیریت ریسک
اولین نفری باشید که از مطالب مشابه و جدید با خبر میشوید. عضو خبرنامه شوید.

مطالب مرتبط

تعدیل پیمان های صنعت نفت و ۱۰ نکته کلیدی

در این مقاله به بررسی دستورالعمل نحوه تعدیل پیمان های صنعت نفت به شماره ۵۵۶۸۰۶/۱۴۰۱[...]

ادامه
شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی

شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی: تخصیص صحیح بودجه در سبد پروژه های ساختمانی[...]

ادامه
مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی

مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی: در این مقاله به بررسی شاخص های کلیدی عملکرد[...]

ادامه
کنترل افزایش هزینه در پروژه های ساختمانی

اهمیت کنترل هزینه های پروژه: پروژه های ساختمانی به برنامه ریزی هزینه و جریان نقدینگی[...]

ادامه
تکنیک های مدیریت ریسک در پروژه های ساختمانی

مدیریت ریسک در پروژه: مدیریت ریسک یکی از شاخه های نسبتاً جوان حوزه مدیریت پروژه[...]

ادامه
ضریب عامل در آنالیز فهرست بها

ارائه تجزیه بها در مناقصات: در این مقاله به مفهوم ضریب عامل در آنالیز فهرست[...]

ادامه
تاخیر در ابلاغ قیمت جدید

تاخیر در ابلاغ قیمت جدید (لایحه تاخیرات): در لایحه تاخیرات پروژه های عمرانی ممکن است[...]

ادامه
مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه

اهمیت نظرات ارکان پروژه: در بسیاری از پروژه های ساختمانی، پلان تجهیز کارگاه توسط یک[...]

ادامه
تخصیص بودجه به ریسک های پروژه

اهمیت برنامه مدیریت ریسک: داشتن برنامه مدون برای تخصیص بودجه به ریسک های پروژه سبب[...]

ادامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.