فضای موجود در کارگاه های ساختمانی به عنوان یک منبع ارزشمند در نظر گرفته می شود که هزینه جابجایی سایر منابع مصرفی در پروژه، متناسب با چینش آن قابل کاهش یا افزایش خواهد بود. لذا طراحی سایت کارگاهی و چینش تاسیسات موقتی تجهیز کارگاه از سه دهه پیش با الهام از روش های طراحی چینش تاسیسات و دستگاه ها در کارخانه جات و پروژه های صنعتی، مورد توجه محققان صنعت ساخت قرار گرفته است.

در این مقاله به سه رویکرد طراحی سایت کارگاهی اشاره شده است. در رویکرد اول (طراحی استاتیک)، محل قرارگیری تمام تاسیسات و تجهیزات مانند بچینگ، تاورکرین، انبارها، کانکس ها و … در تمام طول مدت پروژه ثابت فرض می شود. اشکال عمده این روش، در هماهنگ نبودن فرضیات آن با واقعیات اجرایی پروژه است. چرا که در مراحل مختلف پروژه، به تاسیسات و تجهیزات متفاوتی نیاز خواهد بود که وجود امکان جابجایی، حذف یا افزودن تاسیسات در زمان های مختلف، سببب بهبود سطح بهینه سازی در تجهیز کارگاه می گردد. برای مثال ممکن است کانکس آزمایشگاه برای چند ماه اول پروژه مورد نیاز باشد و پس از آن با خالی شدن محل آن بتوان از محل مذکور برای قرارگیری تاسیسات دیگری استفاده کرد که چنین فرضیاتی در طراحی استاتیک وجود ندارد.

در رویکرد دیگر، مدت زمان پروژه به چند مرحله اجرایی تقسیم شده و در هر مرحله، طراحی چینش تاسیسات کارگاهی به روز رسانی می شود. اگرچه این روش، مشکل روش استاتیک را حل می کند اما در این روش، بهینه سازی براساس تاسیساتی که در ابتدای پروژه وارد کارگاه می شوند انجام می گیرد، درحالیکه ممکن است در مراحل بعدی، تاسیسات مهمی مانند بچینگ یا تاورکرین به کارگاه پروژه اضافه شوند که محل بهینه جایگذاری آن ها قبلاً توسط تاسیسات دیگر اشغال شده باشد.

به منظور رفع چنین مشکلاتی می بایست از رویکرد پویا (دینامیک) طراحی سایت استفاده شود تا هم تغییرات مراحل اجرایی و تاسیسات مورد نیاز آن در هر زمان قابل اعمال باشد و هم طراحی سایت کارگاهی با یک نگاه جامع به تمامی مراحل اجرایی پروژه و ملزومات مورد نیاز آن انجام گیرد.

این مقاله در زمینه ارائه مدل طراحی پویای (دینامیک) سایت کارگاهی برای بهینه سازی چینش تاسیسات موقتی در کارگاه پروژه های ساختمانی ارائه شده است. مدل ریاضی ارائه شده در این مقاله براساس شبیه سازی سیستم های فیزیکی و کشش و رانش میان اجسام به منظور کمینه نمودن کل انرژی پتانسیل سیستم و دستیابی سیستم به حالت تعادلی، شکل گرفته است.

andayesh2013

در صورت تمایل به دریافت ترجمه فارسی مقاله، درخواست خود را در قسمت دیدگاه ها درج بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.