جانمایی تاورکرین در سایت:

جانمایی صحیح تاورکرین در کارگاه های ساختمانی یکی از دغدغه های مدیران پروژه بخصوص در پروژه های بزرگ می باشد. چرا که اگر برای مثال در یک کارگاه ساختمانی ۸ تاورکرین برای پوشش کامل کارگاه درنظر گرفته شده باشد و بتوان با استفاده از بهینه سازی جانمایی تاورکرین با فناوری BIM همان سطح پوشش را با ۷ تاورکرین ایجاد نمود، مبلغ قابل توجهی از هزینه تجهیز اولیه (خرید یا مونتاژ و نصب تاورکرین) و تجهیز مستمر (هزینه سوخت، برق و نگهداری و تعمیرات) پروژه کاسته می شود. چرا که اضافه شدن یک تاورکرین به سایت کارگاهی می تواند مصرف برق کارگاه را تا ۴۴% افزایش دهد.

مسئله مصرف برق کارگاه های ساختمانی با توجه به افزایش جهانی قیمت برق، به عنوان یکی از ترندهای پژوهشی مدیریت پروژه شناخته می شود. برای آشنایی با برنامه ریزی مصرف برق کارگاه به مقاله تخصصی آن مراجعه فرمایید.

عملاً تصمیم گیری درخصوص انتخاب نوع تاورکرین و محل قرارگیری آن در پروژه براساس تفکرات و تجربیات مسئولان کارگاه انجام می گیرد و به ندرت حالت بهینه خواهد داشت. درحالیکه جانمایی تاورکرین با فناوری BIM این فرصت را مهیا می سازد که ضمن کاهش هزینه های تجهیز کارگاه، از کارآمد بودن چینش جرثقیل ها و ایمنی کارکنان نیز اطمینان حاصل گردد.

مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM):

مدلسازی اطلاعات ساختمان، سیستمی از اطلاعات پیچیده است که در یک مدل دیجیتالی ثبت می گردد. مسئله اینجاست که مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) یک ابزار بهینه سازی نیست و باید با ابزارهای بیهنه سازی، مسلح گردد. بنابراین محققان، مدلسازی اطلاعات ساختمان را به دو شاخه تقسیم می کنند: یکیPassive BIM است که به استفاده معمول مدلسازی اطلاعات ساختمان در پروژه های ساختمانی اتلاق می شود و کاربرد آن عموماً در زمینه یکپارچه سازی اطلاعات، بررسی تعارضات و ایجاد درک شهودی از اجزای ساختمان و مراحل عملیاتی در میان عوامل پروژه است. درحالی که Active BIM به استفاده ترکیبی مدلسازی اطلاعات ساختمان با تکنیک های بهینه سازی (از جمله الگوریتم ژنتیک) برای بهبود عملکرد پروژه در حین کار می پردازد.

در مدلسازی اطلاعات ساختمان، سطح جزییات مدل (LOD) نشان دهنده داده های ورودی است که با توجه به کارکرد مورد نیاز باید در مدلسازی بکار گرفته شود. به منظور جانمایی تاورکرین با فناوری BIM همانند تمام پروژه های مدلسازی اطلاعات ساختمان می بایست داده های ورودی از سوی کاربر در اختیار مدل قرار گیرد. از جمله این داده های ورودی می توان به مختصات ساختمان، مشخصات سایت، فضاهای موجود، نوع مصالح، مشخصات فنی قطعات قابل مونتاژ در کارگاه و برنامه اجرای کارها اشاره نمود.

جانمایی تاورکرین با فناوری BIM

بهینه سازی در محیط BIM:

همانطور که در عکس فوق قابل مشاهده است، جانمایی تاورکرین با فناوری BIM با ثبت داده های ورودی از سوی کاربر در مدل BIM آغاز می شود. این داده ها باید در فرمتی ثبت گردد که هم برای مدل BIM قابل درک باشد و هم امکان استفاده در الگوریتم های بهینه سازی را داشته باشد. ثبت این اطلاعات در قالب صفحات اکسل معمولاً هر دو مورد فوق را برآورده می سازد.

در مرحله بعد باید معادلات بیان کننده مسئله بهینه سازی (که در اینجا، جانمایی بهینه تاورکرین برای کاهش هزینه های تجهیز کارگاه می باشد) تعریف شوند. این معادلات باید مدلسازی شده و به تناسب پیچیدگی مدل ها به انتخاب ابزار محاسباتی و روش بهینه سازی مناسب پرداخته شود. سپس معادلات توسط رایانه حل می شوند و برای درک کاربران بصورت گرافیکی در مدل BIM به نمایش در می آیند.

یک نمونه از جانمایی تاورکرین با فناوری BIM در ساخت یک مجتمع مسکونی ۵ طبقه به ارتفاع ۲۲ متر با استفاده از ابزار مدلسازی Allplan 2018 در کشور کرواسی به انجام رسیده است که در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد. دسترسی اصلی سایت کارگاهی پروژه از یک خیابان کم عرض و یک طرفه در مرکز شهر می باشد. بنابراین پروژه با محدودیت شدید فضای تخلیه بار و انبار مصالح مواجه بوده است. نتایج نشان می دهد با بهینه سازی جانمایی تاورکرین مورد استفاده در این پروژه، ۳۴٫۷ درصد از ساعات کار دستگاه کاسته شده است.

جانمایی تاورکرین با فناوری BIM

داده های ورودی به این مدل در سه دسته کلی زیر قرار می گیرند.

۱- مختصات ساختمان، مشخصات فنی مصالح، حجم مصالح مورد نیاز و محل تخلیه آن ها، برای مثال لازم بوده است ملات و آجر مورد نیاز در مرحله سفتکاری در طبقه اول و طبقه چهارم ساختمان تخلیه و از آن جا به سایر طبقات حمل شود.

۲- نوع و تعداد جرثقیل های در دسترس و مشخصات فنی آن ها. در این خصوص، اطلاع از ظرفیت حمل بار، ارتفاع تاور و طول بوم جرثقیل های موجود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

۳- مختصات فضاهای موجود برای قرارگیری و نصب تاورکرین در کارگاه که براساس مشخصات جرثقیل های موجود بخصوص طول بوم و ابعاد مورد نیاز برای فونداسیون تاورکرین تعیین می گردد.

مقاله مرجع:



دانلود مقاله

اولین نفری باشید که از مطالب مشابه و جدید با خبر میشوید. عضو خبرنامه شوید.

مطالب مرتبط

طراحی تجهیز کارگاه با مدلسازی اطلاعات ساختمان

طراحی تجهیز کارگاه با مدلسازی اطلاعات ساختمان: در این مقاله به تشریح مبانی عملکرد نرم[...]

ادامه
بازیافت نخاله های ساختمانی در دپو پسماند

بازیافت نخاله های ساختمانی در دپو پسماند: در این مقاله به بررسی مزایای بازیافت نخاله[...]

ادامه
ارزیابی اقتصادی کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی

ارزیابی اقتصادی کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی: ضایعات ساختمانی به عنوان یکی از عوامل تهدید محیط[...]

ادامه
استفاده از ضایعات بتنی در راهسازی

کاربرد ضایعات بتنی حاصل از تخریب ساختمان: استفاده از ضایعات بتنی در راهسازی بجای دپو[...]

ادامه
مشخصات فنی بتن با مصالح بازیافتی

بتن با سنگدانه بازیافتی: ضایعات بتنی یکی از مصالح اصلی تولید شده از تخریب ساختمان[...]

ادامه
LOD در مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)

مدل BIM برای چه کسی تهیه می شود؟ مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) با ظهور مفاهیمی[...]

ادامه
صنعتی سازی ساختمان

ساختمان سازی در انقلاب صنعتی چهارم: صنعت ساختمان نیازمند سازمان های کارآمدتر، فرایندهای موثرتر و[...]

ادامه
جداساز لرزه ای

جداساز لرزه ای چیست؟ در این مقاله توضیح می دهیم که جداساز لرزه ای (Seismic[...]

ادامه
چالش های پرینت سه بعدی ساختمان

پرینت سه بعدی به معنای چاپ لایه لایه یک محصول در فضای سه بعدی است.[...]

ادامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.