سرمایه گذاری در پروژه های حمل و نقل:

شناخت علل افزایش هزینه ها برای سرمایه گذاری در پروژه های حمل و نقل موضوعی است که مورد توجه دانشگاهیان و مطبوعات عامه قرار گرفته است. علیرغم تلاش های فراوان برای کاهش هرینه پروژه ها، این مسئله همچنان برای دولت ها یک مشکل اساسی محسوب می شود. بدلیل وابستگی متقابل بین عللی که منجر به زیاد شدن بیش از حد هزینه ها در پروژه می گردد، در نظرگرفتن احتمال و تاثیر وقوع این عوامل تا حد زیادی نادیدیه گرفته می شود.

سرمایه گذاری در پروژه های حمل و نقل (به عنوان مثال: جاده ها، پل ها،  بنادر، راه آهن و فرودگاه) برای تامین نیاز های روز افزون جمعیت در حال رشد و همچنین حفظ مزیت رقابتی در بازار های جهانی مورد نیاز است. به عنوان مثال در استرالیا پیش بینی شده است که طی دو دهه آینده (تا سال ۲۰۳۵) تعداد کامیون های موجود در جاده ها ۵۰%، حمل و نقل ریلی دو سوم و حمل و نقل از طریق بنادر ۲ برابر افزایش می یابد و سفرهای بین المللی و داخلی فرودگاه ها ۲ برابر خوهد شد .

فناوری نوین نقش مهمی در تامین نیاز های حمل و نقل آینده خواهد داشت و در عین حال ایمنی را نیز تامین خواهد کرد. با این وجود به نظر می رسد، سرمایه گذاری در پروژه های حمل و نقل به طور روزمره با افزایش هزینه ها نسبت به برآورد اولیه روبرو باشد. از این رو، نارضایتی کافرمایان دولتی، سرمایه گذاران خصوصی و پیمانکاران و عموم مردم همچنان رفع نشده است. این یک وضعیت غیرمعمول برای پروژه های ساخت و ساز زیربنایی نیست. زیرا مشاهده شده است که به طور متوسط ۴۸% از این پروژه ها نتوانسته اند زمان اولیه، هزینه و کیفیت اهداف خود را تحقق بخشند.

از جمله پروژه های مشهور استرالیایی که به دلیل هزینه های بیش از حد مورد توجه مطبوعات و مردم قرار گرفته اند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

راه آهن صلیب جنوبی
راه آهن صلیب جنوبی
تونل سیدنی کراس سیتی
تونل سیدنی کراس سیتی
بزرگراه رودخانه بریزبن
بزرگراه رودخانه بریزبن

اگر هزینه های یک پروژه بیش از حد برآورد اولیه باشد ممکن است دامنه کار در سایر پروژه هایی که  توسط دولت درنظر گرفته شده کاهش یابد. چرا که کارفرما ناچار است بین افزایش بودجه یک پروژه نیمه تمام و یا تخصیص بودجه به کارهای جدید، تصمیم گیری نماید. علاوه بر این ممکن است پیمانکاران با مشکلات نقدینگی مواجه شوند و پروژه با تاخیر به اتمام برسد. توانایی تضمین هزینه های نهایی ساخت و ساز به طور قابل اطمینان، برای حفظ روند پیشرفت براساس برنامه ریزی انجام شده و تامین منابع مورد نیاز، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به این منظور لازم است مدیران پروژه با مفاهیم مدیریت ریسک آشنا شوند.

در مطلب دیگری به معرفی کتاب مدیریت ریسک در پروژه های عمرانی پرداخته شده است. که خواندن آن برای مدیران عامل، مدیران پروژه و مدیران مالی پیشنهاد می شود.

اولین نفری باشید که از مطالب مشابه و جدید با خبر میشوید. عضو خبرنامه شوید.

مطالب مرتبط

تعدیل پیمان های صنعت نفت و ۱۰ نکته کلیدی

در این مقاله به بررسی دستورالعمل نحوه تعدیل پیمان های صنعت نفت به شماره ۵۵۶۸۰۶/۱۴۰۱[...]

ادامه
شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی

شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی: تخصیص صحیح بودجه در سبد پروژه های ساختمانی[...]

ادامه
مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی

مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی: در این مقاله به بررسی شاخص های کلیدی عملکرد[...]

ادامه
کنترل افزایش هزینه در پروژه های ساختمانی

اهمیت کنترل هزینه های پروژه: پروژه های ساختمانی به برنامه ریزی هزینه و جریان نقدینگی[...]

ادامه
تکنیک های مدیریت ریسک در پروژه های ساختمانی

مدیریت ریسک در پروژه: مدیریت ریسک یکی از شاخه های نسبتاً جوان حوزه مدیریت پروژه[...]

ادامه
ضریب عامل در آنالیز فهرست بها

ارائه تجزیه بها در مناقصات: در این مقاله به مفهوم ضریب عامل در آنالیز فهرست[...]

ادامه
تاخیر در ابلاغ قیمت جدید

تاخیر در ابلاغ قیمت جدید (لایحه تاخیرات): در لایحه تاخیرات پروژه های عمرانی ممکن است[...]

ادامه
مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه

اهمیت نظرات ارکان پروژه: در بسیاری از پروژه های ساختمانی، پلان تجهیز کارگاه توسط یک[...]

ادامه
تخصیص بودجه به ریسک های پروژه

اهمیت برنامه مدیریت ریسک: داشتن برنامه مدون برای تخصیص بودجه به ریسک های پروژه سبب[...]

ادامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.