تعداد مناقصه گران

طبق بند “الف” ماده ۱۰ آیین نامه ارزیابی کیفی مناقصه گران، حداقل تعداد مناقصه گران واجد شرايط (فهرســت كوتاه) برای دعوت به مناقصه محدود به شرح زير تعيين مي شود:

  • پنــج مناقصه گر در كارهــای پيمانكاری در صورت اســتفاده از فهرســت بهای پايه منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه.
  • سه مناقصه گر در ساير مناقصات.

لازم به توضیح است که طبق بند ۵ ماده ۲ آیین نامه تعیین دامنه قیمت متناسب، تعداد مناقصه گران برابر با تعداد مناقصه گرانی است که قیمت پیشنهادی (موضوع پاکت “ج”) آنها پس از ارزیابی شکلی (یعنی كنترل از نظر كامل بودن مدارك و امضاها) مورد تایید قرار گرفته باشد، نه تعداد پیشنهاد دهندگان. در نتیجه حداقل سه مناقصه‌گر باید پس از ارزیابی شکل قیمت پیشنهادی وجود داشته باشد.

همچنین اگر در اسناد مناقصه، حد نصاب مورد قبول ذکر نشده باشد و فقط به یک مناقصه گر رسیدیم، این اتفاق از دو دیدگاه قابل بررسی است.

  • بر اساس بند “ط” ماده ۲ قانون برگزاری مناقصات، انحصار رخ داده (انحصار در معامله عبارت است از یگانه بودن متقاضی شرکت در معامله که به طرق ۱- اعلان هیئت وزیران براي کالاها و خدماتی که در انحصار دولت است و ۲- انتشار آگهی عمومی و ایجاب تنها یک متقاضی براي انجام معامله) و در اینصورت کمیسیون مناقصه ضمن بازگشایی پاکت باید بر اساس تبصره ذیل ماده ۷ آیین نامه ارزیانی کیفی (در صورت احراز انحصار، كميســيون مناقصه صورتجلسه ای مبنى بر تاييد شرايط انحصار تنظيــم و امضا مي كنــد و در اينصورت نيازی به انجام تشــريفات مناقصه نيست و قرارداد از مذاكره كميسيون مناقصه با متقاضي معامله منعقد مي شود) نسبت به مذاکره با تنها باقیمانده در این فرآیند اقدام نماید.
  • بر اساس بند “الف” ماده ۲۴ قانون برگزاری مناقصات (یعنی کم بودن تعداد مناقصه گران از حد نصاب تعیین شده در اسناد مناقصه)، شرایط تجدید به وجود می آید.

در نتیجه:

مطابق با دو دیدگاه بالا تضادی بوجود می‌آید. پس برای رفع این معضل می‌توانیم در مرتبه اول رای به تجدید مناقصه داده ( همچنان که در بند “ب” ماده ۱۰ آیین نامه ارزیانی کیفی هم حکم شده است -یعنی در صورتي كه تعداد افراد واجد شرايط به حد نصاب نرسد، برای يكبار فرايند ارزيابي تجديد مي شــود و در ارزيابي دوم با حداقل دو مناقصه گر كه دارای بالاترین امتياز باشــند، مناقصه برگزار مي شــود و در غير اينصورت، تامين كننده ياد شــده، انحصاری تلقــي مي شود) و در مرتبه دوم اگر تکرار شود حکم به انحصار نموده و وارد مذاکره با تنها مناقصه گر واجد شرایط شویم.

لازم به توضیح است که طبق بند “ه” ماده ۶ قانون برگزاری مناقصات، تعیین برندگان اول و دوم مناقصه جز وظایف کمیسیون مناقصه است. همچنین، طبق ماده ۵ قانون اساس نامه رسیدگی به شکایات، هیئت رسیدگی به شکایات، صلاحیت و اختیار رسیدگی به شکایات مربوط به اجرا نشدن هر یک از مواد قانون برگزاری مناقصات را دارد.

اولین نفری باشید که از مطالب مشابه و جدید با خبر میشوید. عضو خبرنامه شوید.

مطالب مرتبط

تعدیل پیمان های صنعت نفت و ۱۰ نکته کلیدی

در این مقاله به بررسی دستورالعمل نحوه تعدیل پیمان های صنعت نفت به شماره ۵۵۶۸۰۶/۱۴۰۱[...]

ادامه
شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی

شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی: تخصیص صحیح بودجه در سبد پروژه های ساختمانی[...]

ادامه
مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی

مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی: در این مقاله به بررسی شاخص های کلیدی عملکرد[...]

ادامه
کنترل افزایش هزینه در پروژه های ساختمانی

اهمیت کنترل هزینه های پروژه: پروژه های ساختمانی به برنامه ریزی هزینه و جریان نقدینگی[...]

ادامه
تکنیک های مدیریت ریسک در پروژه های ساختمانی

مدیریت ریسک در پروژه: مدیریت ریسک یکی از شاخه های نسبتاً جوان حوزه مدیریت پروژه[...]

ادامه
ضریب عامل در آنالیز فهرست بها

ارائه تجزیه بها در مناقصات: در این مقاله به مفهوم ضریب عامل در آنالیز فهرست[...]

ادامه
تاخیر در ابلاغ قیمت جدید

تاخیر در ابلاغ قیمت جدید (لایحه تاخیرات): در لایحه تاخیرات پروژه های عمرانی ممکن است[...]

ادامه
مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه

اهمیت نظرات ارکان پروژه: در بسیاری از پروژه های ساختمانی، پلان تجهیز کارگاه توسط یک[...]

ادامه
تخصیص بودجه به ریسک های پروژه

اهمیت برنامه مدیریت ریسک: داشتن برنامه مدون برای تخصیص بودجه به ریسک های پروژه سبب[...]

ادامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.