صنایع مختلفی که در حال حاضر در سراسر جهان در حال فعالیت هستند، اغلب ضایعاتی تولید می کنند که در بسیاری از موارد کاربردی نداشته و تنها به محیط زیست اطرافشان صدمه می زنند. یافتن راهکاری برای بازیافت مواد زاید حاصل از فعالیت این صنایع، علاوه بر کاهش آسیب به محیط زیست، سبب افزایش بهره وری سایر بخش های صنعت از جمله ساختمان سازی می گردد. استفاده از بلوک بازیافتی برای ساختمان های سبز یکی از این راهکارها می باشد که در این مقاله تشریح شده است.

آجر، بلوک و سفال از جمله مصالحی هستند که در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارند. اما روش های سنتی تولید این مصالح، جای زیادی برای توسعه فناوری تولیدی آن ها نگذاشته است. استفاده از بلوک بازیافتی برای ساختمان های سبز یکی از روش های بهبود این مصالح در راستای توسعه پایدار بخصوص در کشورهای در حال توسعه می باشد. در صورتی که این مصالح بتوانند ضمن بهبود مشخصات فیزیکی و کاهش وزن بلوک ها، سبب کاهش هزینه های ساخت نیز گردند، امکان ورود گسترده چنین مصالحی به بازار ساختمان دور از ذهن نخواهد بود.

بلوک بازیافتی برای ساختمان های سبز

از جمله مشخصات فنی که باید با توجه به آیین نامه های موجود در تولید بلوک بازیافتی برای ساختمان های سبز مورد توجه قرار گیرد شامل مقاومت فشاری، جذب آب، جمع شدگی ناشی از خشک شدن، چگالی ، انتشار حرارت و صدا، مقاومت در برابر آتش و دوام در برابر چرخه یخبندان می باشد. دو مشخصه مقاومت فشاری و جذب آب از بیشترین اهمیت در پذیرش این نوع بلوک ها برخوردارند. مقاومت فشاری آجر و بلوک باید حدود ۳ تا ۱۰ مگاپاسکال بوده و جذب آب آن ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد (براساس مقاله مرجع).

از جمله مواد بازیافتی که تا کنون برای استفاده در طرح اختلاط انواع آجر و بلوک بکار گرفته شده اند می توان به ضایعات کاغذ، ته سیگار، لجن حاصل از تصفیه فاضلاب کارخانه ها، فوم پلی استایرن، فیبرهای پلاستیکی، ضایعات کتان، پوسته برنج، ضایعات لاستیک، خاک اره و ضایعات چای اشاره نمود. باید توجه شود که استفاده از چنین افزودنی هایی با مقادیر بسیار ناچیز و معمولاً تا سقف ۵% وزن مصالح صورت می گیرد.

براساس تحقیقات، بهترین نتایج از افزودن ضایعات کاغذ به مصالح آجر و بلوک بدست آمده است که سبب تولید آجرهایی با مقاومت ۴۰ مگاپاسکال و جذب آب تا ۱۰۰% گردیده است. نکته اینجاست که آیا این مقدار جذب آب سبب جمع شدگی شدید پس از خشک شدن خواهد شد یا خیر؟

مقاله مرجع



مشاهده مقاله

اولین نفری باشید که از مطالب مشابه و جدید با خبر میشوید. عضو خبرنامه شوید.

مطالب مرتبط

طراحی تجهیز کارگاه با مدلسازی اطلاعات ساختمان

طراحی تجهیز کارگاه با مدلسازی اطلاعات ساختمان: در این مقاله به تشریح مبانی عملکرد نرم[...]

ادامه
بازیافت نخاله های ساختمانی در دپو پسماند

بازیافت نخاله های ساختمانی در دپو پسماند: در این مقاله به بررسی مزایای بازیافت نخاله[...]

ادامه
ارزیابی اقتصادی کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی

ارزیابی اقتصادی کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی: ضایعات ساختمانی به عنوان یکی از عوامل تهدید محیط[...]

ادامه
استفاده از ضایعات بتنی در راهسازی

کاربرد ضایعات بتنی حاصل از تخریب ساختمان: استفاده از ضایعات بتنی در راهسازی بجای دپو[...]

ادامه
مشخصات فنی بتن با مصالح بازیافتی

بتن با سنگدانه بازیافتی: ضایعات بتنی یکی از مصالح اصلی تولید شده از تخریب ساختمان[...]

ادامه
LOD در مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)

مدل BIM برای چه کسی تهیه می شود؟ مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) با ظهور مفاهیمی[...]

ادامه
صنعتی سازی ساختمان

ساختمان سازی در انقلاب صنعتی چهارم: صنعت ساختمان نیازمند سازمان های کارآمدتر، فرایندهای موثرتر و[...]

ادامه
جداساز لرزه ای

جداساز لرزه ای چیست؟ در این مقاله توضیح می دهیم که جداساز لرزه ای (Seismic[...]

ادامه
چالش های پرینت سه بعدی ساختمان

پرینت سه بعدی به معنای چاپ لایه لایه یک محصول در فضای سه بعدی است.[...]

ادامه

2 دیدگاه برای “بلوک بازیافتی برای ساختمان های سبز

  1. راحله عربی گفته:

    استفاده از بلوک های بازیافتی قطعا داری استحکام کمتر و ضعیفتر و عدم اتصال کافی به قطعات دیگر خواهند بود . چون وقتی یکبار از مصالح استفاده شود آن مصالح بیشتر کاربرد خود را از دست میدهند( برای مثال مقاومت ) و برای استفاده مجدد از آنها باید کارهای زیادی را روی آنها انجام داد ک نیازمند وقت و هزینه است . و همچنین برای استفاده مجدد نیز باید آزمایش هایی در آنها انجام شود تا از عدم وجود مواد زاید خطرناک که ممکن است بخاطر اینکه در پروژه های قبلی استفاده شده در آنها بوجود آید اطمینان حاصل کرد .پس استفاده مجدد همانطوری ک در مقاله نیز آمده نیازمند کنترل کیفیت از همه لحاظ است که نیازمند اجرای آزمایشات صرف وقت و هزینه است . و اگر بعد از کنترل کیفیت متوجه بشویم که استفاده از آنها جایز نیست ضرر هایی را از لحاظ صرف وقت و هزینه ایجاد کرده ایم . بنابراین ضرر های استفاده از بلوک بازیافتی بیشتر از ساخت جدید آن است .راحله عربی

  2. مجید گفته:

    بازیافت مصالح در واقع بسیار گام درست و مفیدی است. لازم است بررسی علمی کنیم ونه نظر و استدلال شخصی بیاوریم. مثلا مراجعه کنید به
    کلینیک بتن هم با منابع معتبر وضوع را تایید کرده.:
    البته بایدکمی دیدگاه بازتر و محیط زیستی داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.