مدیریت دانش ابزاری است که می تواند در سطوح مدیریتی برای کاهش زمان در پردازش داده و انتقال آن در مراحل مختلف پروژه (پروژه های فعلی و آینده) مورد استفاده قرار گیرد. موضوع انتقال داده و اطلاعات از پروژه های تکمیل شده در گذشته، در صنعت ساخت و ساز موضوعی حیاتی است. با اینحال، همچنان خلا رویکردهایی سیستماتیک برای یادگیری از پروژه های قبلی احساس می شود. داده های ارزشمندی که از پروژه های مسکونی و تجاری کوچک، متوسط و بزرگ جمع آوری شده اند به ندرت برای تصمیم گیری در پروژه های مشابهی که شرکت ها در آینده انجام می دهند، استفاده می شود. این صنعت هنوز تحت سلطه رویکردهای خاص و فردی متکی بر تجربه و نگرش های شخصی می باشد. متخصصان این حوزه عمدتا بر مبنای قضاوت های خود، تصمیمات مرتبط با زمان، هزینه و کیفیت پروژه ها را اتخاذ می کنند.

تجربه و همچنین مطالعات موردی نشان داده اند که مدیریت دانش باعث کاهش محدوده زمان، هزینه های مربوط به اجرای پروژه و همچنین افزایش کیفیت و پایداری پروژه ها می شود.

مدیریت دانش، برای شناسایی، بهینه سازی و مدیریت فعال دارایی های فکری برای خلق ارزش، افزایش بهره وری و کسب و حفظ مزیت رقابتی، تعریف شده است. ساختار مدیریت دانش دارای سه حوزه اصلی است. اول، ذی نفعان در هر پروژه باید اطلاعات اساسی را که به نفع پروژه به اشتراک گذاشته می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند، شناسایی نمایند. دوم، اطلاعات شناسایی شده باید به شیوه ای بهینه سازماندهی، تجزیه و تحلیل، ارائه و منتشر شوند تا همه ذینفعان بتوانند به سادگی خروجی تولید شده توسط فرآیند یعنی دانش را درک و استفاده کنند. سوم، ذینفعان باید اطلاعات بدست آمده از پروژه ها را برای استفاده در آینده حفظ، تصحیح و معتبر نمایند.

مدیریت دانش

پیاده سازی مدیریت دانش در صنعت ساختمان:

چهار مرحله جهت اجرا مدیریت دانش وجود دارد. ابتدا شرکت های ساخت و ساز و متخصصان باید آگاهی ذینفعان را درباره اهمیت مدیریت دانش افزایش دهند. دوم، از آنجا که هر پروژه منحصر به فرد است، شناسایی داده های حیاتی و مولفه های دانش باید قبل از اجرای پروژه صورت گیرد. سوم، شرکت ها جهت حفظ، اشتراک و معتبر نمودن اطلاعات به دست آمده باید در فناوری های کارآمد سرمایه گذاری نمایند. چهارم، شرکت ها باید قبل از آغاز پروژه تمام دانش مربوطه را بازیابی نمایند تا زمان، هزینه، کیفیت و پایداری پروژه ها بهتر ارزیابی شوند.

دانش فردی نیز جنبه مهمی در اجرای موفقیت آمیز اصول مدیریت دانش در صنعت ساختمان می باشد. از آنجا که آگاهی از مدیریت دانش می تواند با استفاده از آموزش و افزایش مشارکت آن ها در امر آموزش، کنفرانس ها و فعالیت های اشتراک دانش بهبود یابد، کارکنان باید از نظر توانایی های خود-آغازگری، جستجوی فرصت ها و طراحی کار انتخاب شوند. این امر به کارکنان فرصت تفکر درباره کار و طرح ایده ها با همکاران را می دهد.

موانع پیاده سازی مدیریت دانش:

در پروژه های ساختمانی، موانع متعددی برای اجرای مدیریت دانش وجود دارد:

  • فقدان هماهنگی میان مهندسان پروژه دلیل اصلی کاربرد محدود مدیریت دانش در این صنعت است. از سوی دیگر عوامل کارگاهی در بسیاری از مواقع با کارکنان خارج از سایت ارتباط مناسبی برقرار نمی کنند و باعث تاخیر، هزینه بالاتر و کیفیت پایین می شوند. جلسات نامنظم بین عوامل اجرایی، ذینفعان و تامین کنندگان، بهره وری در اجرای شیوه های استاندارد جهت تکمیل پروژه ها را کاهش می دهد.
  • با وجود گسترش برنامه های پیشرفته برای ارتباطات عوامل پروژه، بسیاری از پروژه های عمرانی هنوز به این شکل از ارتباطات متکی نیستند.
  • عدم تمایل و تلاش شرکت ها برای ایجاد دانش مفیدی که بتواند به پروژه های بعدی منتقل شود مانع قابل توجهی برای اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش در صنعت ساخت و ساز می باشد.
  • عناصر فرهنگی نیز مانع از اجرای موثر مدیریت دانش در صنعت ساختمان می شوند.

یکی دیگر از جنبه های مهم فرآیند مدیریت دانش که مرتبط با صنعت ساخت و ساز است، دانش سازمانی شرکت ها است. چنین دانشی اغلب ویژگی خاص شرکت است و هم بیانگر سرمایه فکری و هم سرمایه مالی است. دانش سازمانی صلاحیت سازمان را در امر گردآوری استعدادهای شخصی، مهارت ها و تجربه های خاص و شایستگی کارکنان بیان می کند. هم چنین این دانش مقیاسی برای سنجش مستقیم کارایی دانش شرکت است. چرا که این دانش برای ایجاد و حفظ روابط تجاری با پیمانکاران، معماران و مهندسین تنظیم شده است.

مقاله مرجع:

اولین نفری باشید که از مطالب مشابه و جدید با خبر میشوید. عضو خبرنامه شوید.

مطالب مرتبط

طراحی تجهیز کارگاه با مدلسازی اطلاعات ساختمان

طراحی تجهیز کارگاه با مدلسازی اطلاعات ساختمان: در این مقاله به تشریح مبانی عملکرد نرم[...]

ادامه
بازیافت نخاله های ساختمانی در دپو پسماند

بازیافت نخاله های ساختمانی در دپو پسماند: در این مقاله به بررسی مزایای بازیافت نخاله[...]

ادامه
ارزیابی اقتصادی کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی

ارزیابی اقتصادی کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی: ضایعات ساختمانی به عنوان یکی از عوامل تهدید محیط[...]

ادامه
استفاده از ضایعات بتنی در راهسازی

کاربرد ضایعات بتنی حاصل از تخریب ساختمان: استفاده از ضایعات بتنی در راهسازی بجای دپو[...]

ادامه
مشخصات فنی بتن با مصالح بازیافتی

بتن با سنگدانه بازیافتی: ضایعات بتنی یکی از مصالح اصلی تولید شده از تخریب ساختمان[...]

ادامه
LOD در مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)

مدل BIM برای چه کسی تهیه می شود؟ مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) با ظهور مفاهیمی[...]

ادامه
صنعتی سازی ساختمان

ساختمان سازی در انقلاب صنعتی چهارم: صنعت ساختمان نیازمند سازمان های کارآمدتر، فرایندهای موثرتر و[...]

ادامه
جداساز لرزه ای

جداساز لرزه ای چیست؟ در این مقاله توضیح می دهیم که جداساز لرزه ای (Seismic[...]

ادامه
چالش های پرینت سه بعدی ساختمان

پرینت سه بعدی به معنای چاپ لایه لایه یک محصول در فضای سه بعدی است.[...]

ادامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.