مسئله ی مدیریت ذینفعان در پروژه های ساختمانی جهت برنامه ریزی و اجرای پروژه، در تحقیقات زیادی مورد تاکید قرار گرفته است. ذینفعان به واسطه تفاوت در حرفه، فرهنگ، سطح تحصیلات، جنسیت و فاصله مکانی از پروژه، غالبا دارای طیف گسترده ای از نیازها و علایق هستند که باید از طریق دستاوردهای یک پروژه برآورده شود. فریمن در سال ۱۹۸۴ تعریفی از ” ذینفع” به صورت زیر ارائه داد:
گروه هایی که می توانند توسط دستاوردهای یک پروژه تحت تاثیر قرار گیرند یا بر روی اهداف و دستاوردهای پروژه اثرگذار باشند.
رضایت ذینفع یعنی تحقق انتظارات قبل از پروژه توسط عملکرد واقعی پروژه که در مراحل مختلف پروژه قابل اندازه گیری است. در پروژه های ساخت و ساز، رضایت ذینفع به عنوان مکمل شاخص های مرسوم یعنی هزینه، کیفیت و زمان، برای اندازه گیری موفقیت پروژه، مورد توجه بوده است. در این مقاله ۲۵ عامل موفقیت مدیریت ذینفعان بیان شده است.