اجرای داربست (اسکافولد) در پروژه:

پروژه های بزرگ ساختمانی از فعالیت های متعددی تشکیل شده اند که هر یک، ملزومات خاص خود را خواهد داشت. یکی از مهمترین ملزومات مورد استفاده در کارگاه های ساختمانی، داربست یا اسکافولد می باشد که برای ایجاد دسترسی به جبهه های کاری، مورد استفاده قرار می گیرد.

در پروژه هایی که از نظر ارتفاع و یا محدودیت فضای کاری شرایط ویژه ای دارند، برآورد میزان مدول های مورد نیاز و الزامات اجرای صحیح و ایمن داربست باید توسط یک سیستم تخصصی و در قالب یک پروژه مجزا به انجام برسد. متاسفانه هنوز در بسیاری از پروژه ها، تامین داربست به صورت سنتی و بصورت تقریبی براساس میزان کار لازم یا سطوح اجرای داربست انجام می پذیرد.

ممکن است دو فعالیت مشابه در دو پروژه مختلف به داربست بندی مشابه و یا کاملاً متفاوتی نیاز داشته باشند و برآورد اشتباه میزان داربست مورد نیاز که به این سبب بوجود می آید، می تواند به هزینه های قابل توجهی منجر شود که از تامین مقادیر مازاد بر نیاز و یا بالعکس نیاز به تامین مجدد کاستی های پیش بینی نشده ناشی می گردد. خطرات ناشی از اجرای نا ایمن داربست و یا اجرای آن بگونه ای که مانع از پیشبرد صحیح فعالیت ها شود نیز به لیست هزینه های این برآورد اشتباه اضافه می شود.

با وجود تمامی موارد ذکر شده، اجرای داربست معمولاً به عنوان یک فعالیت کم اهمیت تلقی می گردد و نه تنها طرحی برای آن در نظر گرفته نمی شود بلکه بعضاً حتی در برنامه زمان بندی پروژه نیز لحاظ نمی گردد. در چنین مواردی، اجرای داربست به عنوان یک فعالیت جانبی در نظر گرفته می شود که معمولاً به نیروی انسانی و زمانی معادل ۳۰% تا ۴۰% فعالیت اصلی نیاز خواهد داشت. درحالیکه اجرای داربست در پروژه هایی که در کشورهای پیشرفته اجرا می شوند به عنوان یک فعالیت اصلی شناخته می شود که مدیریت صحیح آن سبب کاهش زمان و هزینه اجرای پروژه می گردد.

در پروژه های ساختمانی، کارهای موقتی از جمله داربست بندی نقش ویژه ای در ایمنی کارکنان، بازدهی پروژه و کیفیت اجرای کار دارند و در برخی پروژه ها تا ۶۰% از هزینه نیروی انسانی پروژه به انجام کارهای موقتی اختصاص می یابد و از دیدگاه برنامه ریزی و زمان بندی، برآورد و برنامه ریزی درست اجرای داربست های موقت از اهمیت بالایی برخوردار است.

لذا، نحوه اجرای داربست عموماً به سه متغیر اصلی شامل نظر مدیر پروژه یا سرپرست کارگاه، سوابق پروژه و سیاست های شرکت در زمینه ایمنی و ریسک وابسته است که هر سه این متغیرها در کشورهای پیشرفته از رفتار مشخصی تبعیت می کنند.

مراحل اجرای داربست به عنوان یک پروژه

به منظور پیش بینی بهتر برای تامین داربست مورد نیاز پروژه لازم است فعالیت های اجرایی از نظر نوع سازه، نوع فعالیت و محل آن، دسته بندی شده و هر یک از این دسته ها از قوانین خاصی تبعیت نمایند.

در فرایند برنامه ریزی و اجرای داربست باید در اولین مرحله، مسئول اجرا برای دسترسی به جبهه کاری یک فعالیت مشخص اعلام نیاز نماید و پس از تایید نیاز به داربست، بررسی امکان تامین مقادیر لازم براساس اولویت های اجرایی و بازدید مسئول گروه نصب داربست از جبهه کاری، نسبت به تصویب درخواست در جلسه کارگاهی اقدام گردد.

نیازهای اعلام شده باید در یک دیتابیس مشخص جمع آوری شده و براساس اولویت های اجرایی، با زمان نیاز هر یک از بخش های پروژه به داربست، مقادیر موجود در کارگاه و زمان های آزاد گروه نصب کنترل شوند. همچنین لازم است شرایط زمین محل نصب، زیرساخت های موجود، میزان تردد در محل نصب و وجود داربست قبلی در محل، مورد بررسی و کنترل قرار بگیرد. تمام این اطلاعات باید بطور دائم به روز رسانی شوند.

براساس شرایط گفته شده، درخواست های با اولویت بالا به انجام می رسند، بعضی درخواست ها اصلاح می شوند و برخی دیگر فعلا از موارد در دست اقدام خارج می شوند. تصمیم گیری در خصوص اولویت بندی و لزوم عمل به درخواست ها توسط فردی انجام می گیرد که به عنوان مدیر/مسئول تخصیص داربست ها تعیین شده است.

داربست

پس از طی مراحل مذکور، گروه نصب با حضور کارشناس ایمنی نسبت به اجرای داربست اقدام نموده و بی درنگ اطلاعات موجود در دیتابیس را به روز رسانی می کنند. در مرحله بعد لازم است بازرسی ایمنی از داربست نصب شده بعمل آمده و مجوز استفاده از آن صادر شود. داربست ها باید تا زمان برچیده شدن بصورت هفتگی مورد بازرسی قرار گیرند و اطلاعات آن ها بروز رسانی شود. لازم است اصلاحات جزیی در داربست های نصب شده با اطلاع مدیر/ مسئول تخصیص داربست ها انجام شده و در دیتابیس ثبت گردد. برای برچیدن داربست ها نیز باید تمامی مراحل فوق تکرار گردد.

مقاله مرجع

داربست

دانلود مقاله


خدمات دفتر فنی پروژه

صنایع مرتبط





تماس با ما

4 دیدگاه برای “در کشورهای پیشرفته، اجرای داربست هم یک پروژه است

    • mojtabarezaee گفته:

      متاسفانه بخش زیادی از حوادث کارگاهی در نصب و برچیدن داربست در زمان جمع کردن لوله های داربست رخ می دهد چرا که در آن زمان هم عجله زیادی برای خالی کردن کارگاه وجود دارد و هم با توجه به تمام شدن کار، نیروی سرپرستی اجرا و hse توجه کمتری به کار دارند.

  1. امید گفته:

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    چطوری برای کار در کشور آذربایجان یا ترکیه در صنعت داربست بند شرکت کنیم تا بتونم برای کار کردن به این دو کشور تورک زبان برم؟اگه کسی راهکاری بلده لطفاً کمکم کنه.اجرتون با خدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.