باید از توهم مدیریت ریسک دست برداریم:

یکی از افراد شناخته شده در زمینه مدیریت ریسک به نام Gary Klein در پژوهشی به نام “ریسک های مدیریت ریسک” صراحتاً نتیجه گیری می کند که ” در شرایط پیچیده باید از توهم مدیریت ریسک دست برداریم. در این شرایط نمی توانیم ریسک ها را شناسایی یا پیش بینی کنیم و ما نمی توانیم چیزی که نمی بینیم یا نمیفهمیم را مدیریت کنیم”. بنابراین لازم است حاشیه امنی در نظر بگیریم که ما را قادر سازد تا با مشکلات احتمالی مقابله کنیم. Klein چنین رویکردی را “anticipate and adapt” می نامد که در آینده به عنوان بخشی از فرایند “resilience engineering” شرح داده خواهد شد.

هنر تصمیم گیری : اولین نقش مدیر پروژه

برنامه ریزی، یک فرایند تصمیم گیری است که نیازمند یکپارچه شدن افکار مستقل در زمینه های مختلف می باشد. تصمیاتی که در چرخه عمر پروژه گرفته می شود، می تواند به موارد زیر مرتبط باشد:

  • مراحل مختلف پروژه شامل مطالعات امکان سنجی، تعریف پروژه، انجام پروژه و مرحله اتمام پروژه
  • ابعاد مختلف پروژه از جمله هزینه، زمان، کیفیت، منابع انسانی، مهندسی و تدارکات
  • ذینفعان مختلف مانند مدیریت ارشد، کارفرما، بهره بردار، طراحان، پیمانکاران، تامین کنندگان و اعضای اصلی تیم پروژه
  • بازه های زمانی مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت

در پروژه های امروزی که ناگزیرند با محیطی پویا و تغییرات دائمی در ملزومات پروژه، روش های اجرا و ترکیب ذینفعان تعامل داشته باشند و ممکن است به طور مداوم نیازمند به روز رسانی و بازبینی تصمیمات اخذ شده باشند، گرفتن تصمیماتی که همه جوانب امر را مد نظ قرار دهد فعالیتی بسیار پیچیده و پویا می باشد.

مدیران پروژه مسئول هماهنگ سازی و یکپارچه کردن تصمیمات مختلفی هستند که توسط بخش های مختلف و در مراحل مختلف پروژه گرفته می شوند تا اطمینان حاصل نمایند که برنامه ریزی ها بطور منسجم و با زمانبندی مناسب انجام می شوند. مدیران پروژه در این نقش همانند یک رهبر ارکستر عمل می کنند که باید نوازنده ها (تصمیمات) را بگونه ای هماهنگ سازند تا یک موسیقی موزون (برنامه منسجم) شکل گیرد.

ادامه دارد…

Becoming A Project Leader

از مدیر پروژه تا رهبر پروژه /۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.