نماد سایت ایمن سازان پای

مدیریت ذینفعان در پروژه های ساختمانی

مدیریت ذینفعان در پروژه های ساختمانی

ذینفعان پروژه:

مسئله ی مدیریت ذینفعان در پروژه های ساختمانی جهت برنامه‏ ریزی و اجرای پروژه، در تحقیقات زیادی مورد تاکید قرار گرفته است. ذینفعان به واسطه تفاوت در حرفه، فرهنگ، سطح تحصیلات، جنسیت و فاصله مکانی از پروژه، غالبا دارای طیف گسترده ای از نیازها و علایق هستند که باید از طریق دستاوردهای یک پروژه برآورده شود. فریمن در سال ۱۹۸۴ تعریفی از ” ذینفع” به صورت زیر ارائه داد:

 گروه هایی که می توانند توسط دستاوردهای یک پروژه تحت تاثیر قرار گیرند یا بر روی اهداف و دستاوردهای پروژه اثرگذار باشند.

رضایت ذینفع یعنی تحقق انتظارات قبل از پروژه توسط عملکرد واقعی پروژه که در مراحل مختلف پروژه قابل اندازه گیری است. در پروژه های ساخت و ساز، رضایت ذینفع به عنوان مکمل شاخص های مرسوم یعنی هزینه، کیفیت و زمان، برای اندازه گیری موفقیت پروژه، مورد توجه بوده است. در این مقاله ۲۵ عامل موفقیت مدیریت ذینفعان بیان شده است.

پیش نیازها:

تحقق مسئولیت های اجتماعی (اقتصادی، حقوقی، محیطی، اخلاقی و فرهنگی) برای موفقیت مدیریت ذینفعان بسیار حائز اهمیت است. هم چنین استفاده از منابع کافی در جهت فعالیت های مدیریت ذینفعان مهم می باشد.

اطلاعات ورودی:

شفافیت اهداف و رسالت پروژه موجب هم ترازی مناسب ترجیحات ذینفعان می شود. هم چنین شناسایی و گردآوری اطلاعات ذینفعان و درنظر گرفتن علایق و نیازهای ذینفعان برای موفقیت مدیریت ذینفعان بسیار مهم است.

ارزیابی ذینفعان:

 ارزیابی ویژگی هایی چون قدرت، فوریت و مشروعیت ذینفعان، سبب افزایش ظرفیت مدیریت پروژه جهت درک مشخصات ذینفعان می شود که امری ضروری برای اثربخشی مدیریت ذینفعان است. از سوی دیگر شناسایی نقاط قوت و ضعف ذینفعان برای درک استراتژی آن ها توسط مدیر پروژه حائز اهمیت می باشد.

روش های موثر تصمیم گیری:

عمل و ارزیابی:

به کمک ارزیابی مستمر، عملکرد استراتژی های تدوین شده گردیده و تعیین می شود که آیا نیازی به حفظ یا بهبود استراتژی ها وجود دارد یا خیر.

پشتیبانی مستمر:

از آن جایی که در خلال فرآیندهای مدیریت ذینفعان، ممکن است مدیران پروژه در کنترل ذینفعان قدرتمند و رفع تعارضات بیش از حد دچار مشکل شوند، حمایت مقامات بالاتر مورد نیاز است.

وجود کانال های ارتباطی شفاف و رسمی برای اطمینان از اثربخشی انتقال اطلاعات میان مدیران پروژه و ذینفعان امری ضروری است. هم چنین ارتباط اثر بخش با ذینفعان، به عنوان مثال در بحث هزینه ها و مزایای پروژه، احتمال پذیرش پروژه از سوی جامعه و رضایت ذینفعان را افزایش می دهد. موفقیت در مدیریت ارتباطات برای موفقیت در دستیابی به نتایج پروژه و تحقق انتظارات ذینفعان، بسیار اهمیت دارد.

ذینفعان داخلی و خارجی برای توسعه ی پروژه های ساختمانی بسیار مهم هستند و هدف اصلی مدیران پروژه باید ایجاد تعادل بین نیازها و انتظارات این ذینفعان باشد.

در صورتی که به موضوع مدیریت ذینفعان در پروژه های ساختمانی علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم جزوه مدیریت ریسک دکتر ملکی تبار/ تدوین چارچوب مدیریت ریسک را هم مطالعه فرمایید.

مقاله مرجع:



مشاهده مقاله

مطالب مرتبط

تعدیل پیمان های صنعت نفت و ۱۰ نکته کلیدی

در این مقاله به بررسی دستورالعمل نحوه تعدیل پیمان های صنعت نفت به شماره ۵۵۶۸۰۶/۱۴۰۱[...]

ادامه
شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی

شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی: تخصیص صحیح بودجه در سبد پروژه های ساختمانی[...]

ادامه
مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی

مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی: در این مقاله به بررسی شاخص های کلیدی عملکرد[...]

ادامه
کنترل افزایش هزینه در پروژه های ساختمانی

اهمیت کنترل هزینه های پروژه: پروژه های ساختمانی به برنامه ریزی هزینه و جریان نقدینگی[...]

ادامه
تکنیک های مدیریت ریسک در پروژه های ساختمانی

مدیریت ریسک در پروژه: مدیریت ریسک یکی از شاخه های نسبتاً جوان حوزه مدیریت پروژه[...]

ادامه
ضریب عامل در آنالیز فهرست بها

ارائه تجزیه بها در مناقصات: در این مقاله به مفهوم ضریب عامل در آنالیز فهرست[...]

ادامه
تاخیر در ابلاغ قیمت جدید

تاخیر در ابلاغ قیمت جدید (لایحه تاخیرات): در لایحه تاخیرات پروژه های عمرانی ممکن است[...]

ادامه
مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه

اهمیت نظرات ارکان پروژه: در بسیاری از پروژه های ساختمانی، پلان تجهیز کارگاه توسط یک[...]

ادامه
تخصیص بودجه به ریسک های پروژه

اهمیت برنامه مدیریت ریسک: داشتن برنامه مدون برای تخصیص بودجه به ریسک های پروژه سبب[...]

ادامه
خروج از نسخه موبایل