نماد سایت ایمن سازان پای

مدیریت ارتباطات در پروژه های ساختمانی

project-communication-plan

مدیریت ارتباطات در پروژه

یکی از فرآیندهای مهم برای موفقیت صنعت ساخت و ساز، فرآیند ارتباطات موثر است. چرا که اعضای یک تیم ساخت و ساز بیشترین زمان خود را صرف ارتباط با طرفین معامله و ذینفعان پروژه می کنند. کیفیت ارتباطات یکی از عوامل اصلی موفقیت پروژه های عمرانی است. ارتباطات ضعیف یکی از متداول ترین ریسک های پروژه است که منجر به کاهش راندمان و افزایش نرخ خروج کارکنان از پروژه می گردد.

دشواری ارتباطات در طول پروژه می تواند مستقیما هزینه های غیر ضروری را افزایش داده و بر روی پیشرفت و کیفیت پروژه اثرگذار باشد. در مطالعات گذشته نیز نشان داده شده است که یک رهبر شایسته، رهبری است که دارای صلاحیت کافی در امر ارتباطات است. از سوی دیگر عنوان شده است که با بزرگتر و پیچیده تر شدن پروژه، ارتباطات و هماهنگی نیز دشوارتر شده و در عین حال امری حیاتی تلقی می شود. ارتباطات اثربخش می تواند با گردآوری اعضای تیم کنار هم و گسترش همکاری و یکپارچگی، قدرت تیم را برای غلبه بر چنین موانعی افزایش دهد.

ارتباطات به معنای انتقال اطلاعات است. مدل های ارتباطی اولیه در اصل یک فرآیند یک طرفه خطی بین فرستنده و گیرنده تلقی می شد. اما با گذر زمان، محققان مدل های غیرخطی را معرفی کردند. به این ترتیب در پژوهش های مرتبط با صنعت ساختمان مشخص می شود که ارتباطات در پروژه های عمرانی پدیده ای پیچیده است و نیاز به ملاحظات بیشتری دارد و به دلیل ماهیت منحصر به فرد ارتباطات، این امر برای عملکرد کارامد تیم های پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تعریفی که از تیم پروژه بیان شده به قرار زیر است:

مجموعه ای از دو یا چند نفر با مهارت های تکمیلی از رشته ها و سازمان های مختلف که در صدد انجام یک هدف مشترک هستند در حالیکه هر کدام دارای منافعی شخصی می باشند و در مکان های مختلف و با وجود روابط گزارش دهی متعدد مشغول به فعالیت می شوند.

فرآیند مدیریت ارتباطات

فرآیند مدیریت ارتباطات دارای ۵ مرحله می باشد که به شرح زیر است:

آنچه در بالا مطرح شد فرآیند مدیریت ارتباطات به طور عام بود. در جدول زیر فرایند مدیریت ارتباطات در پروژه های ساخت و ساز و جزئیات مربوط به آن  ارائه شده است.

فرایند مدیریت ارتباطات پروژه عمرانی

هدف این گام

ذی نفعان درگیر در این گام

 

شناسایی ذی نفعان

تهیه ی مدل محیط ارتباطی (پروتکل ارتباطی) و دریافت تاییدیه از نهادهای نظارتی ذیربط.

مشتری، پیمانکار، مشاور، پیمانکاران فرعی، عموم، رسانه، حامیان منابع طبیعی، تامین کنندگان.

 

برنامه ارتباطات

تبادل کارایی و اثربخشی اطلاعات برای رسیدن به اهداف نهایی پروژه و تعیین نیازهای ذینفعان و تعریف رویکرد ارتباطی.

مشتری، پیمانکار، مشاور، پیمانکاران فرعی و تامین کنندگان.

 

توزیع اطلاعات

انتقال و دستیابی به اطلاعات صحیح و دقیق توسط شخص مناسب در زمان مناسب به همراه بازخورد با کیفیت و بدون تاخیر.

مشتری، پیمانکار، مشاور، پیمانکاران فرعی، معمار.

 

مدیریت انتظارات ذی نفعان

جلب رضایت مشتری و شناسایی ادراک ذی نفعان درباره پروژه که می تواند اثر مثبت یا منفی داشته باشد.

مشتری، پیمانکار، مشاور، پیمانکاران فرعی، عموم، رسانه، حامیان منابع طبیعی، تامین کنندگان.

گزارش عملکرد

بررسی و بازنگری پیشرفت واقعی

مشتری، پیمانکار، مشاور، پیمانکاران فرعی.

مقاله مرجع



مشاهده مقاله

مطالب مرتبط

تعدیل پیمان های صنعت نفت و ۱۰ نکته کلیدی

در این مقاله به بررسی دستورالعمل نحوه تعدیل پیمان های صنعت نفت به شماره ۵۵۶۸۰۶/۱۴۰۱[...]

ادامه
شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی

شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی: تخصیص صحیح بودجه در سبد پروژه های ساختمانی[...]

ادامه
مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی

مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی: در این مقاله به بررسی شاخص های کلیدی عملکرد[...]

ادامه
کنترل افزایش هزینه در پروژه های ساختمانی

اهمیت کنترل هزینه های پروژه: پروژه های ساختمانی به برنامه ریزی هزینه و جریان نقدینگی[...]

ادامه
تکنیک های مدیریت ریسک در پروژه های ساختمانی

مدیریت ریسک در پروژه: مدیریت ریسک یکی از شاخه های نسبتاً جوان حوزه مدیریت پروژه[...]

ادامه
ضریب عامل در آنالیز فهرست بها

ارائه تجزیه بها در مناقصات: در این مقاله به مفهوم ضریب عامل در آنالیز فهرست[...]

ادامه
تاخیر در ابلاغ قیمت جدید

تاخیر در ابلاغ قیمت جدید (لایحه تاخیرات): در لایحه تاخیرات پروژه های عمرانی ممکن است[...]

ادامه
مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه

اهمیت نظرات ارکان پروژه: در بسیاری از پروژه های ساختمانی، پلان تجهیز کارگاه توسط یک[...]

ادامه
تخصیص بودجه به ریسک های پروژه

اهمیت برنامه مدیریت ریسک: داشتن برنامه مدون برای تخصیص بودجه به ریسک های پروژه سبب[...]

ادامه
خروج از نسخه موبایل