نماد سایت ایمن سازان پای

تفکیک هزینه ها در قراردادهای پیمان مدیریت

قرارداد ساختمانی

در قراردادهای پیمان مدیریت بعضاً اختلافاتی میان کارفرما و مدیر پیمان بوجود می آید که ناشی از عدم انجام درست تفکیک هزینه ها در قراردادهای پیمان مدیریت می باشد. در واقع، این سوال مطرح می شود که اگر مدیر پیمان به تناسب نیاز پروژه ابزاری مانند بالابر به پروژه اضافه کند یا یک پرینتر جدید برای کارگاه تهیه نماید، هزینه آن بر عهده کدام یک از طرفین قرارداد است؟ یا اینکه هزینه لوازم مصرفی برای تهیه نقشه ها بر عهده کیست؟

براساس استاندارد حسابداری شماره ۹ ایران، قراردادهای پیمان مدیریت در دسته پیمان های امانی قرار می گیرند. این نوع پیمان، قرارداد بلندمدتی است که به موجب آن، مخارج قابل قبول یا مشخص شده در متن پیمان به پیمانکار تادیه و درصد معینی از مخارج مزبور یا حق الزحمه ثابتی نیز به پیمانکار پرداخت می شود.

در پیمان های مدیریت، هیچ محدودیتی از نظر مبلغ کار وجود ندارد و پیمانکار با گرفتن درصد معین معمولا مقطوعی (که با توافق کارفرما تعیین می شود) از کلیه مخارجی که انجام می دهد (از قبیل خرید ها، پرداخت های کارگری، ماشین آلات، حقوق پرسنل و …) آن کار را به انجام می رساند. در پیمان به صورت موافقت نامه مدیریت (یا مدیریت پیمان) تامین مصالح، ماشین آلات، تجهیزات، نیروی انسانی مستقیم و سایر نیاز های انجام کار، به استثنای هزینه مدیریت کار (که به عهده پیمانکار عامل مدیریت است) برعهده کارفرماست.

برای آشنایی بیشتر با توضیحات استاندارد حسابداری شماره ۹ ایران، پیشنهاد می گردد مقاله “حسابداری ادعاهای پیمانکاری” را نیز مطالعه فرمایید.

بنابراین در قراردادهای پیمان مدیریت، هزینه انجام کار بر عهده کارفرما و هزینه های مدیریت کار بر عهده مدیر پیمان می باشد. لذا هزینه مصالح، ماشین آلات، پیمانکاران جزء و کارگران و پرسنلی که عملیات اجرایی پروژه را به انجام می رسانند بر عهده کارفرما می باشد. هزینه پرسنلی که در زمینه مدیریت کار فعالیت می کنند (از جمله مدیر پروژه، سرپرست کارگاه، دفتر فنی کارگاه و پرسنل دفتر مرکزی پیمانکار) بر عهده مدیر پیمان خواهد بود. درخصوص اقلامی که مستقیما در کار به مصرف نمی رسند، پیشنهاد می شود این اقلام به دو دسته اقلام تجهیز کارگاه و اقلام هزینه بالاسری تفکیک شود. چرا که هزینه های تجهیز کارگاه به اجرای کار مربوط می باشند، درحالیکه هزینه های بالاسری در واقع هزینه های مدیریت کار هستند.

با مراجعه به پیوست ۳ فهرست بها (شرح اقلام هزینه های بالاسری) مشاهده می شود که موارد ذیل بعنوان هزینه های بالاسری مطرح شده و می توان استنتاج نمود که این هزینه ها بر عهده مدیر پیمان است:

همچنین با مراجعه به پیوست ۴ فهرست بها (دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه) مشاهده می شود که موارد ذیل بعنوان هزینه های تجهیز کارگاه مطرح شده و می توان استنتاج نمود که این هزینه ها در قراردادهای پیمان مدیریت بر عهده کارفرما می باشند:

لازم به توضیح است که موارد مطرح شده در راستای رفع اختلاف میان کارفرما و مدیر پیمان در صورت عدم درج در قرارداد فیمابین مطرح گردیده و در صورت درج این اقلام در قرارداد پیمان مدیریت، می بایست براساس مفاد قراردادی اقدام گردد.



مطالب مرتبط

تعدیل پیمان های صنعت نفت و ۱۰ نکته کلیدی

در این مقاله به بررسی دستورالعمل نحوه تعدیل پیمان های صنعت نفت به شماره ۵۵۶۸۰۶/۱۴۰۱[...]

ادامه
شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی

شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی: تخصیص صحیح بودجه در سبد پروژه های ساختمانی[...]

ادامه
مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی

مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی: در این مقاله به بررسی شاخص های کلیدی عملکرد[...]

ادامه
کنترل افزایش هزینه در پروژه های ساختمانی

اهمیت کنترل هزینه های پروژه: پروژه های ساختمانی به برنامه ریزی هزینه و جریان نقدینگی[...]

ادامه
تکنیک های مدیریت ریسک در پروژه های ساختمانی

مدیریت ریسک در پروژه: مدیریت ریسک یکی از شاخه های نسبتاً جوان حوزه مدیریت پروژه[...]

ادامه
ضریب عامل در آنالیز فهرست بها

ارائه تجزیه بها در مناقصات: در این مقاله به مفهوم ضریب عامل در آنالیز فهرست[...]

ادامه
تاخیر در ابلاغ قیمت جدید

تاخیر در ابلاغ قیمت جدید (لایحه تاخیرات): در لایحه تاخیرات پروژه های عمرانی ممکن است[...]

ادامه
مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه

اهمیت نظرات ارکان پروژه: در بسیاری از پروژه های ساختمانی، پلان تجهیز کارگاه توسط یک[...]

ادامه
تخصیص بودجه به ریسک های پروژه

اهمیت برنامه مدیریت ریسک: داشتن برنامه مدون برای تخصیص بودجه به ریسک های پروژه سبب[...]

ادامه
خروج از نسخه موبایل