اهمیت مدیر پروژه در فاز طراحی:

اگرچه نقش مدیر پروژه در تمام مراحل اجرای پروژه های ساختمانی حیاتی می باشد، حضور و نحوه عملکرد مدیر پروژه در فاز طراحی ساختمان از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است. چرا که مهمترین چالش هایی که میزان موفقیت پروژه را تعیین می کنند در مرحله طراحی بوجود می آیند. اینجاست که تمرکز مدیر پروژه بر اهداف تعیین شده برای پروژه می تواند طراحی را به مسیر درستی هدایت نماید. این موضوع برخلاف روند متداول بسیاری از سازندگان است که نقش مدیر پروژه را مختص فاز اجرایی ساختمان می دانند.

در فاز طراحی، بزرگترین مسئولیت مدیر پروژه را می توان مدیریت استراتژیک فرایند طراحی ساختمان برای دستیابی حداکثری به اهداف ذینفعان پروژه با کمترین میزان هزینه دانست. این مدیریت استراتژیک باید با توجه به تمام مسیر چرخه عمر ساختمان در قالب شش مرحله طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری، بازسازی و تخریب شکل گیرد. با توجه به این مراحل باید گفت حضور مدیر پروژه در فاز طراحی ساختمان، برای کارفرما یا سرمایه گذار پروژه بیشترین اولویت را خواهد داشت.

در پروژه های عمومی و دولتی باید مدیر پروژه کارفرما در زمان طراحی به تمامی ابعاد زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی پروژه اشراف کافی را داشته باشد. چرا که هر تصمیمی که در ظاهر سبب کاهش هزینه ها می شود می تواند هزینه های جانبی قابل توجهی ایجاد نماید. مدیر پروژه موظف است با دانش و تجربه خود، از بروز چنین هزینه هایی جلوگیری کند.

نقش مدیر پروژه کارفرما در فاز طراحی شامل تعیین اهداف پروژه، تخمین بودجه مورد نیاز پروژه و تهیه برنامه زمان بندی متناسب با منابع پروژه می باشد. در فاز اجرا، این نقش به کنترل زمان و هزینه پروژه، نظارت بر زنجیره تامین مصالح و تدارکات پروژه و مدیریت ریسک های پروژه تغییر می یابد. پس از اجرا نیز مدیر پروژه موظف است از تامین اهداف پروژه مطابق طراحی اولیه و ثبت کامل مستندات مورد نیاز از جمله نقشه های چون ساخت (As Built) و مدل سه بعدی اطلاعات ساختمان (BIM) اطمینان حاصل نماید.

امروزه با توجه به استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در طراحی پروژه های ساختمانی، امکان اصلاح این مدل ها براساس نقشه های چون ساخت (As Built) وجود داشته و همین مدل های سه بعدی برای برنامه ریزی بهره برداری، نگهداری و تعمیرات ساختمان، مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت علاقمندی به این حوزه، پیشنهاد می شود مقالات تهیه شده در دسته “مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)” را مطالعه فرمایید.

وظایف مدیر پروژه در فاز طراحی:

وظایف مدیر پروژه در فاز طراحی ساختمان را می توان در قالب سه بخش تعریف نمود:

  • تعریف پروژه: در این بخش به تعیین نیازها و خواسته های ذینفعان پروژه پرداخته می شود. در بسیاری از پروژه ها، خود ذینفعان هم دقیقاً نمی دانند چه خواسته هایی از پروژه دارند و وظیفه مدیر پروژه است که این خواسته ها را شفاف نموده و در پروژه اعمال نماید.
  • برنامه ریزی پروژه: مدیر پروژه موظف است متناسب با نیازها و خواسته های ذینفعان، اهداف پروژه را تعیین نموده و برنامه زمان بندی اجرا و تامین نقدینگی مورد نیاز پروژه را تدوین نماید.
  • تهیه نقشه ها: در زمان تهیه نقشه ها، مدیر پروژه مسئولیت هماهنگ سازی دپارتمان های مختلف (معماری، سازه، برق و مکانیک) را بر عهده داشته و کنترل کننده نقشه های نهایی است.

بسیار مشاهده شده است که یک تصمیم نسنجیده مدیر پروژه در فاز طراحی ساختمان، در زمان اجرا به یک معضل اجرایی از نظر تامین مصالح یا هزینه اجرا تبدیل شده است. بنظر می رسد بکارگیری یک مدیر پروژه با تجربه برای طراحی ساختمان، مانع از بروز چنین مشکلاتی در پروژه های عمرانی شده و هزینه آن در مقابل افزایش هزینه های پروژه ناشی از طراحی ضعیف، قابل چشم پوشی باشد.

مقاله مرجع:

project manager

دانلود مقاله

اولین نفری باشید که از مطالب مشابه و جدید با خبر میشوید. عضو خبرنامه شوید.

مطالب مرتبط

تعدیل پیمان های صنعت نفت و ۱۰ نکته کلیدی

در این مقاله به بررسی دستورالعمل نحوه تعدیل پیمان های صنعت نفت به شماره ۵۵۶۸۰۶/۱۴۰۱[...]

ادامه
شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی

شاخص CPI در سبد پروژه های ساختمانی: تخصیص صحیح بودجه در سبد پروژه های ساختمانی[...]

ادامه
مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی

مدیریت پورتفولیو در شرکت های ساختمانی: در این مقاله به بررسی شاخص های کلیدی عملکرد[...]

ادامه
کنترل افزایش هزینه در پروژه های ساختمانی

اهمیت کنترل هزینه های پروژه: پروژه های ساختمانی به برنامه ریزی هزینه و جریان نقدینگی[...]

ادامه
تکنیک های مدیریت ریسک در پروژه های ساختمانی

مدیریت ریسک در پروژه: مدیریت ریسک یکی از شاخه های نسبتاً جوان حوزه مدیریت پروژه[...]

ادامه
ضریب عامل در آنالیز فهرست بها

ارائه تجزیه بها در مناقصات: در این مقاله به مفهوم ضریب عامل در آنالیز فهرست[...]

ادامه
تاخیر در ابلاغ قیمت جدید

تاخیر در ابلاغ قیمت جدید (لایحه تاخیرات): در لایحه تاخیرات پروژه های عمرانی ممکن است[...]

ادامه
مسئول تدارکات و افسر ایمنی در تجهیز کارگاه

اهمیت نظرات ارکان پروژه: در بسیاری از پروژه های ساختمانی، پلان تجهیز کارگاه توسط یک[...]

ادامه
تخصیص بودجه به ریسک های پروژه

اهمیت برنامه مدیریت ریسک: داشتن برنامه مدون برای تخصیص بودجه به ریسک های پروژه سبب[...]

ادامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.