بازار جهانی ساختمان های سبز:

پروژه های ساخت سبز علیرغم دو دهه قدمت، در سال های اخیر رواج بیشتری پیدا کرده اند. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، ساختمان سبز را به عنوان رویکردی در خلق سازه ها تعریف می کند که نسبت به محیط زیست مسئولیت بیشتری می پذیرد. این مسئولیت در تمام چرخه حیات ساختمان جریان دارد و شامل مراحل طراحی، ساخت، بهره برداری، تعمیر و نگهداری، نوسازی و تخریب می باشد. ارزش کل بازار پروژه های ساختمانی سبز ایالات متحده از ۴۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ به ۱۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. با وجود نشانه هایی از رشد قابل توجه، توسعه سبز بدون چالش و موانع نیست. شایع ترین این موانع، درک نادرست از هزینه اجرای پروژه های ساختمانی سبز است.

روش ارزیابی زیست محیطی موسسه تحقیقات ساختمان در انگلستان، ستاره سبز در استرالیا، deusche gutesiegel nachhaltiges bauen در آلمان، سیستم ارزیابی جامع برای بهره وری از محیط زیست در ژاپن و سیستم گواهی ساختمان سبز درکشور کره از جمله روش های ارزیابی معتبر جهانی ساخت سبز می باشند. این سیستم ها دستورالعمل های خاصی را برای اجرای عملکرد های سبز در چرخه ی عمر ساختمان ها بیان می کنند.

صنعت ساختمان به طور فزاینده ای ساختمان های سبز را به دلیل مزایای آن نسبت به ساختمان معمولی مورد توجه قرار داده است.  با این حال، اجرای پروژه های ساختمانی سبز موفق از نظر عملکرد، بعضاً هزینه های قابل توجهی به همراه دارد. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مهم تأثیرگذار بر هزینه های اجرایی پروژه های ساختمان سبز در مرحله برنامه ریزی و قبل از اجرای پروژه است. نتیجه مطالعات نشان می دهد که ۱۰ شاخص از ۶۴ شاخص رتبه بندی تعریف پروژه (PDRI) بیشترین تأثیر را در هزینه های اجرایی پروژه های ساختمان سبز دارند. این نتایج به ذینفعان پروژه کمک خواهد کرد تا هزینه اجرای پروژه های ساختمانی سبز را کاهش دهند.

مزایای اقتصادی ساختمان سبز شامل کاهش هزینه های بلندمدت، ایجاد، گسترش و شکل گیری بازار محصولات و خدمات سبز، افزایش بهره وری ساکنین و بهینه سازی عملکرد اقتصادی چرخه عمر ساختمان می باشد که در افزایش سریع تعداد ساختمان های دارای مجوز از سیستم رتبه بندی سبز نقش داشته اند.

ساختمان سبز

عوامل اثرگذار بر هزینه ساختمان های سبز:

برای شناسایی عواملی که تأثیر زیادی بر هزینه های پروژه در مرحله برنامه ریزی و قبل از اجرا در یک پروژه ساختمان سبز دارند، داده هایی از هزینه های اجرایی ۵۳ پروژه ساختمانی سبز جمع آوری شده است. مطالعات اندکی برای انتخاب فاکتورهای مهم در مرحله برنامه ریزی قبل از پروژه های ساخت و ساز، برای اطمینان از اجرای موفقیت آمیز، انجام شده است. با این حال، پروژه های ساختمان سبز از ویژگی های منحصر به فردی مانند تکرارهای بیشتر در طراحی، شبیه سازی و تجزیه و تحلیل پیشرفته، استانداردهای سازه ای بالاتر، حساسیت های محیطی، مصالح جدید و فناوری های نوین برخوردار هستند که برنامه ریزی را پیچیده تر نیز خواهد کرد. براساس پژوهش های انجام شده بنظر می رسد ۱۰ عامل اصلی اثرگذار بر هزینه اجرای یک پروژه سبز به ترتیب به شرح موارد زیر می باشند:

  • توجیه پذیری طرح
  • ارزیابی اقتصادی
  • میزان اطمینان از شرایط پروژه
  • مهندسی ارزش
  • تخمین اولیه هزینه ها
  • جزییات سازه ای
  • جزییات معماری
  • روش اجرای ساختمان
  • برنامه زمان بندی پروژه
  • نوع قرارداد و روش تحویل پروژه

این مطالعه به ذینفعان بینشی می دهد که بتوانند اهمیت و تاثیر برنامه ریزی در مرحله ی قبل از انجام پروژه را در پروژه های ساختمانی سبز در راستای بهبود هزینه های اجرایی درک کنند. یافته ها نشان می دهد  که مبنای تصمیم گیری در پروژه نسبت به رویکرد اجرایی تأثیر بیشتری بر هزینه ساخت سبز دارد. این بدان معنی است که در مرحله برنامه ریزی قبل از پروژه، مراحل امکان سنجی و توسعه مفهوم، تأثیر بیشتری بر هزینه های اجرایی نسبت به مرحله ی تفصیلی دارند.

مقاله مرجع:

مقاله ساختمان سبز

دانلود مقاله

اولین نفری باشید که از مطالب مشابه و جدید با خبر میشوید. عضو خبرنامه شوید.

مطالب مرتبط

طراحی تجهیز کارگاه با مدلسازی اطلاعات ساختمان

طراحی تجهیز کارگاه با مدلسازی اطلاعات ساختمان: در این مقاله به تشریح مبانی عملکرد نرم[...]

ادامه
بازیافت نخاله های ساختمانی در دپو پسماند

بازیافت نخاله های ساختمانی در دپو پسماند: در این مقاله به بررسی مزایای بازیافت نخاله[...]

ادامه
ارزیابی اقتصادی کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی

ارزیابی اقتصادی کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی: ضایعات ساختمانی به عنوان یکی از عوامل تهدید محیط[...]

ادامه
استفاده از ضایعات بتنی در راهسازی

کاربرد ضایعات بتنی حاصل از تخریب ساختمان: استفاده از ضایعات بتنی در راهسازی بجای دپو[...]

ادامه
مشخصات فنی بتن با مصالح بازیافتی

بتن با سنگدانه بازیافتی: ضایعات بتنی یکی از مصالح اصلی تولید شده از تخریب ساختمان[...]

ادامه
LOD در مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)

مدل BIM برای چه کسی تهیه می شود؟ مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) با ظهور مفاهیمی[...]

ادامه
صنعتی سازی ساختمان

ساختمان سازی در انقلاب صنعتی چهارم: صنعت ساختمان نیازمند سازمان های کارآمدتر، فرایندهای موثرتر و[...]

ادامه
جداساز لرزه ای

جداساز لرزه ای چیست؟ در این مقاله توضیح می دهیم که جداساز لرزه ای (Seismic[...]

ادامه
چالش های پرینت سه بعدی ساختمان

پرینت سه بعدی به معنای چاپ لایه لایه یک محصول در فضای سه بعدی است.[...]

ادامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.