تاریخ پرداخت طبق پیمان براساس بخشنامه تاخیرات:

طبق بند ۶-۱ بخشنامه ۵۰۹۰ “مدت تاخیر در پرداخت عبارت است از فاصله زمانی بین تاریخ واقعی پرداخت و تاریخ پرداخت طبق پیمان” که بیانگر مهلت کارفرما در پرداخت مطالبات پیمانکار می باشد.

در اینجا “تاریخ پرداخت طبق پیمان” به چه معناست؟

پاسخ:

ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان برای بیان مهلت کارفرما در لایحه تاخیرات آمده است: “مهندس مشاور صورت وضعیت پیمانکار را از نظر تطبیق با اسناد و مدارک پیمان کنترل کرده و در صورت لزوم با تعیین دلیل اصلاح می نماید و آن را در مدت حداکثر ۱۰ روز از تاریخ دریافت از سوی مهندس ناظر، برای کارفرما ارسال می نماید و مراتب را نیز به اطلاع پیمانکار می رساند. کارفرما صورت وضعیت کنترل شده از سوی مهندس مشاور را رسیدگی کرده و پس از کسر وجوهی که بابت صورت وضعیت های موقت قبلی پرداخت شده است و همچنین اعمال کسور قانونی و کسور متعلقه طبق پیمان، باقیمانده مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار را حداکثر ظرف ۱۰ روز از تاریخ وصول صورت وضعیت، با صدور چک به نام پیمانکار پرداخت می کند.”

پس مهلت کارفرما در پرداخت مطالبات پیمانکار حداکثر ۲۰ روز از تاریخ ارسال صورت وضعیت توسط مهندس ناظر به مهندس مشاور می باشد. اما اگر ناظر صورت وضعیت پیمانکار را مدت زیادی نزد خود نگه دارد و صورت وضعیت با تاخیر فراوان به مشاور و متعاقباً به کارفرما ارسال شود حکم چیست؟

شرایط عمومی پیمان ماده 37 مهلت کارفرما در پرداخت مطالبات پیمانکار پرسش و پاسخ سازمان برنامه مهلت کارفرما در پرداخت مطالبات پیمانکار

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می شود، براساس مصوبه شماره ۳۶۳۸/ ش ف مورخ ۱۳۸۱/۱۲/۱۸ شورای عالی فنی، مهلت پرداخت صورت وضعیت ها به حداکثر ۲۰ روز از تاریخ ارسال صورت وضعیت توسط پیمانکار اصلاح شده است.

اما طبق توضیحات ذیل بند ۶-۱ بخشنامه ۵۰۹۰ “تاریخ پرداخت طبق پیمان در مورد صورت وضعیت های موقت عبارت است از ۱۰ روز بعد از تاریخ تسلیم صورت وضعیت به کارفرما”. یعنی همچنان از نظر قانونی، بروز تاخیر در بررسی صورت وضعیت ها توسط ناظر و مهندس مشاور، تعهدی برای کارفرما ایجاد نمی کند و در تمدید مدت مجاز پیمان اثرگذار نخواهد بود.

با این حال بسیاری از کارفرمایان و مشاوران با توجه به مصوبه فوق الذکر (که پس از بخشنامه ۵۰۹۰ تصویب شده است) و نیز غیر منصفانه بودن عدم توجه به تاخیر در روند رسیدگی صورت وضعیت ها در بررسی لایحه تاخیرات، تاریخ پرداخت طبق پیمان را ۲۰ روز بعد از ارسال صورت وضعیت توسط پیمانکار درنظر می گیرند.

باید توجه شود که طبق بند ۱ بخشنامه ۵۱۸۸ در صورتیکه دوره هر صورت وضعیت بیش از یک ماه به طول انجامیده باشد، مهلت ۱۰ روزه کارفرما برای پرداخت صورت وضعیت، مطابق با فرمول زیر به تناسب افزایش می یابد و طبق بند ۲ این بخشنامه عملاً مهلت کارفرما از میان مفاد بخشنامه ۵۰۹۰ ، بخشنامه ۵۱۸۸ و روش های متداول دستگاه اجرایی کارفرما (هرکدام که بیشتر باشد) تعیین خواهد شد. (بدیهی است اگر دستگاه اجرایی روش متداولی برای بررسی تاخیر در پرداخت ها داشته باشد باید این روش را در زمان برگزاری مناقصه یا انعقاد قرارداد مشخص نموده و در شرایط خصوصی قرارداد فیمابین درج گردد.)

محاسبه مهلت کارفرما در پرداخت مطالبات پیمانکار

نکته قابل توجه آن است که اگر صورت وضعیت های پیمانکار در موعد مقرر (یک ماهه) تهیه و ارسال نشود و به دلایلی از جمله کم بودن مبلغ کارکرد پیمانکار، صورت وضعیت ها در دوره طولانی تری تهیه شود، تمدید مدت پیمان ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیت ها بطور مضاعف کاهش می یابد چرا که یکبار در فرمول محاسبه مدت تمدید در بخشنامه ۵۰۹۰، مخرج کسر بزرگتر می‌شود (شکل زیر) و یکبار در محاسبه مهلت کارفرما برای پرداخت صورت وضعیت در بخشنامه ۵۱۸۸ (شکل بالا) صورت کسر افزایش می‌یابد. یعنی کارفرما هم دیرتر متعهد به پرداخت صورت وضعیت می شود و هم مهلت بیشتری برای پرداخت صورت وضعیت بدست می آورد. لذا پیمانکاران می بایست همواره تلاش کنند تا صورت وضعیت های خود را بصورت منظم و در دوره های یک ماهه تهیه و ارسال نمایند.

لازم به توضیح است که علاوه بر موضوع مهلت کارفرما در پرداخت مطالبات پیمانکار باید در صورت تاخیر در پرداخت چند صورت وضعیت از سوی کارفرما، به همپوشانی لایحه تاخیرات در پرداخت ها نیز توجه نمود که در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته ایم.

3 دیدگاه برای “مهلت کارفرما در پرداخت مطالبات پیمانکار

  1. سیامک گفته:

    سلام. از کارفرما شکایت کردم.
    تاخیر تادیه ها رو دارم محاسبه میکنم.
    مهلت قانونی کارفرما جهت پرداخت صورت وضعیت قطعی چقدره؟
    خودم رسیدم به ۹ ماه. ۳ماه مشاور ۲ ماه کارفرما سپس ۳ ماه کارفرما برای تصویب صورتحساب نهایی و در آخر یک ماه مهلت پرداخت.
    آیا تو این مدت که مافبل قطعی داده نشده و ضمانت حسن انجام تعهد گیره، خسارتی از بابتش میشه گرفت؟ یا فقط در دوره تاخیرات مجاز باید خسارت حسن انجام تعهد رو حساب کنم؟
    ممنون میشم پاسخ بنده رو بدید و اگر نکته ای میدونید بنده رو راهنمایی کنید.

    • mojtabarezaee گفته:

      با سلام و احترام
      مهلت کارفرما برای پرداخت صورت وضعیت قطعی پیمانکار ۹ ماه به شرح ذیل می باشد:
      – ۳ ماه جهت رسیدگی توسط مهندسین مشاور (ماده ۴۰ شرایط عمومی پیمان)
      – ۲ ماه جهت رسیدگی کارفرما (ماده ۴۰ شرایط عمومی پیمان)
      – ۳ ماه جهت تهیه صورتحساب نهایی (ماده ۵۱ شرایط عمومی پیمان)
      – ۱ ماه جهت تسویه حساب نهایی (ماده ۵۲ شرایط عمومی پیمان)
      درخصوص خسارت ناشی از تاخیر در پرداخت، در سال ۱۳۸۹ مورد مشابهی برای شرکت ساختمانی سازگار مبتکران رخ داد که در رابطه با خسارت های ناشی از تاخیر در رسیدگی و پرداخت صورت وضعیت قطعی چگونه باید عمل شود؟
      سندیکای پیمانکاران ساختمانی پیشنهاد نمود که همانند قراردادهای طرح و ساخت و قرارداد های متر مربع زیربنا، خسارت ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیت قطعی بر مبنای نرخ سود سپرده گذاری بلند مدت ۵ ساله (مورد عمل بانک ملی ایران) محاسبه شود. اما سازمان برنامه و بودجه تنها عمل به تبصره ۱ ماده ۵۱ شرایط عمومی پیمان را مطرح نموده است: “درصورتی که بعلت تاخیر در رسیدگی آخرین صورت وضعیت موقت یا صورت وضعیت قطعی یا تاخیر در تهیه صورتحساب نهایی هزینه های اضافی بابت تمدید ضمانتنامه های پیمانکار ایجاد شود، کارفرما این هزینه های اضافی را که از سوی پیمانکار تامین شده به او پرداخت می کند و اگر مدت تاخیر در آزاد کردن هر یک از تضمین ها از سه ماه بیشتر شود، کارفرما تضمین مربوطه را آزاد می نماید”.

      ضمن تشکر از پرسش چنابعالی، درصورت تمایل به دریافت مشاوره درخصوص تهیه لایحه ضرر وزیان می توانید تعرفه های مربوطه را در بخش خدمات دفتر فنی پروژه مشاهده فرمایید. لازم به توضیح است که درصورت صدور مجوز انتشار دستاوردهای همکاری در سایت جهت آموزش کاربران، خدمات مربوطه با ۵۰ درصد تخفیف انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *